Hilversum

Kinderen met een migratieachtergrond vaker geen zwemdiploma

Uit cijfers van het Mulier Instituut blijkt dat onder kinderen zonder een migratieachtergrond 5 procent geen zwemdiploma heeft. Voor kinderen met een migratieachtergrond is dat 28 procent. Er zijn dan ook meer kinderen die niet zwemveilig zijn in die groep.

De directeur van zwemschool de Winter Sport in Hilversum, Shiva de Winter, merkt zelf ook dat kinderen met een migratieachtergrond minder zwemmen. Hij ziet meerder problemen op dit vlak. De Winter vertelt: ‘Mensen die denken dat ze kunnen zwemmen maar niet echt kunnen zwemmen is het voornaamste probleem. Ze zijn ook vaak niet gewend aan de gevaarlijke aspecten van het water.’ De directeur loopt ook tegen andere uitdagingen aan. Zo hebben sommige kinderen geen zwemkleding en hebben kinderen met een migratieachtergrond vaak een andere opvoeding waardoor het ook lastiger is om ze aan het zwemmen te krijgen.

Zwemschool de Winter Sport heeft meerdere initiatieven bedacht om te zorgen dat meer kinderen met een migratieachtergrond kunnen leren zwemmen. ‘Wij werken samen met de voedselbank en die werken ook samen met jeugdsport en cultuur en stichting kinderhulp.’ aldus de directeur. Kinderen kunnen hierdoor, als de ouders zijn aangesloten bij de voedselbank, bij de Winter Sport komen zwemmen. Dit wordt dan vervolgens vergoed door stichting kinderhulp.

Verslaggever Evi Pang sprak met Shiva de Winter over zijn tweede baan als zwemleraar, en wat hij merkt van het dalende aantal kinderen dat een zwemdiploma heeft.

Anna Prins

Sport, cultuur en politiek heb ik altijd heel interessant gevonden. Ik las hier het nieuws over en het fascineerde mij ook. Het ontdekken van meer informatie en het onderzoeken van vraagstukken is voor mij altijd een bezigheid geweest. Afgelopen september ben ik, Anna Prins, begonnen met de opleiding journalistiek aan de Hogeschool van Utrecht omdat deze studie heel goed aansluit op mijn interesses.Mijn grootste kwaliteiten zijn dat ik erg behulpzaam, zelfstandig en doortastend ben. Ook ben ik optimistisch en kijk ik positief tegen het leven aan. Als journalist wil ik mondeling maar ook schriftelijk goed communiceren. Daarnaast wil ik zorgvuldig en vlot te werk gaan zodat ik zo goed mogelijk mijn journalistieke taken kan vervullen. Zelf zie ik mij nu vooral als schrijvend journalist maar ik ben bereid om meer te leren over de andere kanten van de journalistiek. Sport, kunst en cultuur, oorlog en onderwijs zijn onderwerpen die mij interesseren en waar ik graag over wil schrijven. Ik probeer als journalist altijd de juiste informatie naar voren te brengen. Daarnaast wil ik een representatief beeld geven over hoe de maatschappij over bepaalde vraagstukken denkt. Ik hoop dat ik door middel van deze studie mij zo kan ontwikkelen dat ik duidelijke en informatieve producties kan maken. De tijd zal het leren.