Hilversum

Sportcafé & Poolcentrum Hippo merkt weinig van het dalende ledenaantal van de Koninklijke Nederlandse Biljartbond

Poolballen opgesteld op de tafels van Sportcafé en Poolcentrum Hippo in Hilversum. Foto: Joost Siebeling

Sportcafé & Poolcentrum Hippo, gelegen aan Havenstraat 43 in Hilversum, is een bekende ontmoetingsplaats voor Hilversummers die graag een potje carambole, driebanden, pool of snooker willen spelen.

Biljarten, dat eigenlijk een verzamelnaam is voor deze verschillende vormen van tafelsport, is niet alleen een populaire kroegenactiviteit, maar ook een serieuze sport met een officiële bond: de Koninklijke Nederlandse Biljartbond (KNBB). Deze bond is opgedeeld in vier duidelijke secties, elk toegewijd aan een specifieke biljartdiscipline: Sectie Carambole, Sectie Driebanden, Sectie Pool en de Sectie Snooker.

De KNBB heeft al jarenlang te maken met een zorgwekkende trend: het aantal leden binnen bijna alle secties daalt gestaag. Vorig jaar bereikte dit zelfs een historisch dieptepunt met een daling van maar liefst 10% in een jaar tijd. Ned Spillian, eigenaar van Sportcafé & Poolcentrum Hippo, merkt echter weinig van het dalende aantal leden, evenals vaste gast en professioneel pooler Erlanga Shaltier. Krijn Schuurman daarentegen, voorzitter van de sectie pool bij de KNBB en vaste bezoeker van Sportcafé en Poolcentrum Hippo, merkt wel dat het ledenaantal van de KNBB daalt.

Tekst en Video: Joost Siebeling

joost Siebeling

Ik ben Joost Siebeling (2004) en ik ben eerstejaars student op de School voor Journalistiek. Ik woon in Eemnes, gelegen dicht bij Hilversum. Ik ben een sociaal en nieuwsgierig persoon. Deze twee eigenschappen zijn erg belangrijk als journalist. Daarom denk ik dat de opleiding Journalistiek perfect bij mij past! Ik wil uiteindelijk op de opleiding ontdekken op welk vakgebied mijn talenten en eigenschappen het best tot hun recht komen. Verder kijk ik erg uit naar de komende vier jaar op de hogeschool!