Hilversum

Eredivisie Tafeltennis Spektakel: Estillon en Taverzo houden fans in de ban

Afgelopen zaterdag vond de eredivisie finale tafeltennis plaats bij vereniging TTV Hilversum. De strijd tussen teams De Boer Taverzo en Estillon bracht enthousiaste toeschouwers met zich mee voor een dag vol tafeltennis. Met Taverzo als fan favoriet beloofde het een spannende wedstrijd te worden tegen de nummer twee Estillon.

De smaakvolle kantine van TTV Hilversum stond bij binnenkomst tot de nok vol met supporters voor de wedstrijd. Met de geur van bittergarnituur en het geklets van mensen om je heen kreeg je het echte gevoel van een wedstrijddag. Voor het achtste jaar op rij wordt hier weer de eredivisie finale van het tafeltennis gehouden. Robbert Stolwijk van de Nederlandse bond tafeltennis legt uit waarom: “Hilversum is de grootste tafeltennisvereniging van Nederland. Ze hebben ook een eigen accommodatie, wat het makkelijk maakt om tafeltennis liefhebbers een plek te geven om de wedstrijd te kijken. Ook is het handig dat het in het midden ligt, zeker voor een landelijk evenement. De club zelf wil ook heel graag mee helpen met alles, dus we werken met groot plezier samen met hen samen.”.

Na de afloop van de finale tussen de dames is het tijd om het veld weer op te bouwen. De vloeren worden goed schoongemaakt met een handdoek om de vloer weer zweetvrij te maken. Het publiek durft na de spannende wedstrijd van de dames weer op te staan om een drankje te halen. TTV voorzitter Maarten Willemsen legde tijdens de opbouw vrolijk uit hoe het spel in elkaar zat en gaf wat achtergrondinformatie over de teams en hun spelers. Ondertussen liep de oud TTV voorzitter Henri van Santen rond met een camera om plaatjes te schieten voor hun website. Door de toeschouwers heen had zo’n driekwart een TTV team shirtje aan. Dat zorgde niet alleen voor een leuke uitstraling maar ook voor een gevoel van verbinding.

Marieke, bestuurslid bij de TTV, vertelt hoe ze van zo’n finale een familie-uitje maakt: “ We vinden het gewoon allemaal heel gezellig om een dag te supporten. Mijn man en ik tafeltennissen allebei en hebben ook meegeholpen met de voorbereiding van de finale. Onze dochter vindt het ook hartstikke leuk om mee te gaan. Zo is het toch een beetje een dagje uit.”.

Toen was het eindelijk tijd voor het inspelen van de teams. Elk team kreeg een kwartier om op de vloer in te spelen waar ze ook hun wedstrijd zouden spelen. De coaches namen hun aantekeningen nog een laatste keer door voor de start van de wedstrijd. De zaal, nog steeds helemaal vol, keek aandachtig mee hoe teamgenoten met elkaar in speelden. Na een half uur was het tijd voor het echte werk en werden de spelers aan de zaal voorgesteld. De muziek ging uit en de spanning hing in de lucht. De eerste twee spelers werden op het veld gelaten. Beide begonnen eigenhandig de vloer nog een keer schoon te maken, zodat ze zoveel mogelijk grip hadden. De wedstrijd was nog niet begonnen, maar de zweethandoekjes werden al gebruikt. Nadat de muziek uit werd gezet hing er een ijzige stilte. Zelfs vanaf de andere kant van de zaal, konden de diepe zuchten van de spelers worden gehoord. De toeschouwers werden allemaal stil en keken allemaal aandachtig de kant van de wedstrijd op.

Met een harde aanloop wordt er geserveerd, in de stille ruimte echoot die klap nog even door. Het balletje vliegt met hoge snelheid heen en weer. Na een punt aan de kant van Taverzo wordt aan beide kanten het tafeltennisbatje gelikt, zo komt er meer grip op. Op de tafels van de beschouwers staan lege flesjes en schaaltjes. De spanning van de wedstrijd heeft iedereen in zijn grip. Na elk punt wordt er uitgebreid geklapt door iedereen. De leden van de TTV hebben speciale klappertjes gemaakt om elk punt extra luid te kunnen vieren. Vanuit de zijkant waar het team Taverzo zit wordt hard “GoGoGo” geroepen om hun teamlid aan te moedigen. De coaches schrijven aan beide kanten actief mee met de acties om die later te bespreken.

Na een spannende wedstrijd weet Estillon Maashors met een score van 4-2 voor het eerst de felbegeerde titel te bemachtigen. Dit zet hun in de goede richting naar het algemene landskampioenschap. Hun winst werd na afkomst gevierd met felicitaties en een grote schaal met bittergarnituur.

In de reportage hieronder gaat Noa Meijer in gesprek met toeschouwers en de winnaars van de vrouwenfinale VTV.

Julia Lozeman

Julia Lozeman is student aan de School voor Journalistiek. Geboren en getogen in een klein dorpje dicht bij Amersfoort is Utrecht een heel ander verhaal. Van jongs af aan is ze al geïnteresseerd geweest in de modewereld en wil ze zichzelf daar later als journalist ook aan toevoegen. Op de middelbare school was geschiedenis altijd haar favoriete vak, omdat ze daarbij het vaakst verslagen kon schrijven. Een verslag schrijven van 2000 woorden was nooit een probleem. Daarom was de School voor Journalistiek een logische keuze na een half jaar rechten te hebben gestudeerd. Naast haar liefde voor mode is Julia ook een boekenwurm. Met favoriete schrijvers zoals Homerus en Fyodor Dostoyevsky geniet ze van klassieke literatuur. Het klinkt misschien ondenkbaar maar Leo Tolstoy en Vogue gaan hand in hand. Daarnaast wordt de gitaar aan haar muur er eens in de zoveel tijd afgehaald om bespeeld te worden en laat de piano zijn klanken weer horen wanneer het kouder wordt. Als journalist wil Julia later werken voor een modeblad om daarin de laatste trends te bespreken. Het einddoel is om van haar hobby ook echt haar werk te maken en de modeshows in het echt te zien en niet alleen achter haar laptop. Met haar doel in het zicht zet ze zich graag in voor de journalistieke wereld.