Hilversum

Tekort aan Hilversums sportpersoneel

Sportschool Van Hellemond

Het banentekort in Nederland is een universeel probleem. Maar ook in de Hilversumse sportwereld zijn ze opzoek naar werknemers en vrijwilligers. Zowel in de sportscholen als op verengingen is het personeel nodig.

Bij Van Hellemond sport is dit ook het geval. De sportschool in Hilversum doet bij veel bewoners een belletje rinkelen. Kom je niet om gebruik te maken van de vele fitnessapparaten, of deel te nemen aan een groepsles, dan kan je altijd nog een verkoelende plons is het zwembad nemen. Jong en oud, man of vrouw, alles kom je tegen in de sportschool die al sinds 1936 in handen is van de familie Hellemond.

Als je de sportschool binnenloopt zijn er op de receptiebalie en de tafel waar je na het sporten nog even wat kan drinken aan de bar, bordjes met vacatures. Sabrina Visser (42) van Hellemond HR zegt: ‘Mkb’s (midden- en kleinbedrijf) merken de vraag naar personeel het meest omdat je te maken hebt met vakmensen, daar is sowieso al een tekort in. Bij de receptie heb je verantwoordelijkheden en taken, als mensen deze verantwoordelijkheden minder hebben en hetzelfde salaris verdienen kiezen ze liever daarvoor.’ Zij merkt op dat het personeel nu vaak via via geworven wordt. Dit zorgt er voor dat het personeel heel lokaal is. Het korte praatje aan de balie, de kinderen die met een lach binnenlopen voor de zwemles. Dat iedereen elkaar kent is hierdoor duidelijk.

Het belang van sporten in altijd groot. Bovendien is het openblijven van de sportschool een maatschappelijk belang in de omgeving omdat ze er al 87 jaar zijn. Sport is gezond maar is het ook een beetje sport en welzijn. Van Hellemond heeft ook een zwembad dus dan heb je ook te maken met zelfredzaamheid, want kinderen moeten leren zwemmen. Zeker in de waterrijke omgeving van Hilversum. Hiervoor is alleen wel personeel nodig. Er is vier maanden geleden een zwemvacature geplaats, echter is er nog geen kandidaat gevonden.

‘Ondanks alle vacaturessites heeft het ook te maken met feeling hebben voor het bedrijf. We hebben twee vestingen in Hilversum en we hadden er eerst nog een in Naarden, personeel ergens anders zoeken is daarom ook niet rendabel voor het bedrijf door de reistijd’, aldus mevrouw Visser. Door een goede recensie of door het volgen van een sportles wordt er personeel aangenomen. De eerder benoemde bordjes met kleurrijke vacatures zijn hier een goed voorbeeld van.

Farah Azzazi (20) werkt bij Van Hellemond en is nog bezig met opleiding social work. ‘Op de sportschool is er goed sociaal contact met klanten’, verteld ze op een vrolijke toon. Voorheen heeft ze ook gesport, maar het contact met de klanten en het lokale gevoel van de sportschool trekken haar het meest aan. ‘Dit sluit weer goed aan op mijn studie’, merkt Azzazi op. De sportschool heeft naar haar mening op het moment een sterkt team, met vaste gezichten. ‘Dit is ook fijn voor de klanten’, zo zegt ze zelf. Verder ervaart zij geen extra werkdruk, dit komt mede door de goede taakverdeling en een begripvol HR team. ‘Als iemand veel moet werken, vraagt het HR team gelijk of dit wel gaat, zo krijgt niemand teveel op zijn bordje.’

Bij sportverenigingen is er eveneens een tekort aan vrijwilligers. Charley Adel legde een audio reportage af achter de bar van sportclub SC ’t Gooi met Bibeane van Buuren. Deze luistert u hier:

Nina Bakker

Mijn naam is Nina Bakker, ik ben studente journalistiek aan de Hoge School Utrecht. Ik ben geboren en woonachtig in Gorinchem. Momenteel ben ik 18 jaar. Voor mijn studie heb ik eerst de mavo (Cum Laude) en daarna de havo afgerond. Voor mijn mavo heb ik het jaarboek gemaakt van mijn examenjaar. In mijn eerste jaar als journalistiek student wil ik vooral basiskennis opdoen over het vak. Het maken van een eigen nieuwswebsite op SvJ media sluit hier ook mooi op aan, want als je iets in de praktijk veel doet leer je ook sneller. Ik heb dan ook erg veel plezier in het werk wat ik hiervoor moet verrichten. Mijn journalistieke interesses liggen vooral bij mode en cultuur. Ik ben hier in mijn vrije tijd dan ook graag mee bezig. Een voorbeeld hiervan is dat ik een bijbaantje heb bij de Douglas. Op het eerste gezicht is het misschien geen journalistiek werk, maar je bent wel continu bezig de klant te ondervragen om een product te zoeken wat goed bij die klant past. Het werk bij een parfumerie is natuurlijk ook iets wat weer aansluit bij het werk op een moderedactie. Voor info: nina.bakker@student.hu.nl