Hilversum

Selecteer Pagina

Buurtsportcoach Bink: ‘We willen dat kinderen weer meer kunnen sporten.’

Buurtsportcoach Bink: ‘We willen dat kinderen weer meer kunnen sporten.’

Foto: Gymzaal van de Fabritiusschool

De eerste paar weken van het nieuwe jaar zijn voor kinderen in Hilversum al sportief begonnen met de sportlessen van Bink buurtsportcoaches. Op meerdere sportvelden en gymzalen in Hilversum is een sportprogramma bedacht voor kinderen van twee tot achttien jaar. ‘We hebben verschillende activiteiten op verschillende locaties, waarbij we allemaal sportlessen geven’, geeft een buurtsportcoach van Bink aan.

Het is woensdag middag 16:00, de temperatuur ligt net onder het vriespunt. Dit weerhoudt kinderen echter niet om te gaan sporten. Op een mooi groen sportveld met gele doeltjes bij o.b.s de Winterkanter staan Julia en Lisa, twee buurtsportcoaches van Bink, te wachten op de eerste kinderen die zich hebben ingeschreven voor de sportles van vandaag. ‘Hoe ouder de kinderen zijn, hoe meer sport specifiek je sportlessen gaat aanbieden. Voetbal is dan vaak een populaire sport om te doen’, vertelt Lisa. De buurtsportcoaches bedenken voor elke sportles weer iets nieuws, van parcours, estafettes en tikspelletjes tot verschillende balspellen. ‘Bij kleine kinderen ben je vooral bezig met het aanleren van de basis die je dan later voor andere sporten nodig hebt’, aldus Julia.

Het initiatief is bedacht door Bink buurtsportcoaches. Vanaf 8 januari tot 16 januari hebben ze een heel programma opgesteld voor verschillende leeftijden op meerdere locaties in Hilversum. Julia vertelt hierover dat het bedoeld is om kinderen meer te laten bewegen. ‘In de gemeente is er een vraag, dat er meer gesport moet worden en dan komt er een geldbedrag vrij wat door ons wordt ingevuld met de projecten die wij doen.’ Scholen werken vaak ook samen met Bink om zo veel mogelijk locaties te hebben waar kinderen kunnen sporten. Op dit moment hebben ze zestien verschillende locaties.

Twee dagen later hebben de buurtsportcoaches een warmere locatie uitgekozen. In de gymzaal van de Fabritiusschool staat bij binnenkomst al een heel parcours klaar om gelopen te worden. Hoewel er in het begin pas één kind aanwezig is, komen er al snel meer kinderen binnenlopen met hun ouders. In de gymzaal, met een blauwe vloer en grijze kussens op de muren, staan meerdere kasten, matjes en hoepels die gebruikt kunnen worden door de kinderen. Wanneer het tijd is begint de gymles met een uitleg door Julia. De kinderen zitten in een cirkel op de grond aandachtig te luisteren naar de opdracht die ze gaan krijgen. Ze moeten een parcours gaan lopen zonder de grond aan te raken. Dit is makkelijker gezegd dan gedaan want het gaat niet altijd even goed. Na een paar rondjes over het parcours hebben de kinderen het wel onder de knie dus krijgen ze de opdracht om iets te bedenken wat het parcours nog moeilijker maakt. Een extra kast en pionnen op de banken maakt deze route al een stuk lastiger.

Na een kwartier vragen de buurtsportcoaches om hulp bij het opruimen van het parcours om daarna te beginnen met het volgende deel van de gymles. Er worden twee grote kasten tegenover elkaar gezet met vier pionnen hierop. Daarna worden er twee teams gemaakt van vier personen. Het doel van het spel is om alle pionnen van het andere team met een bal van de kast af te gooien terwijl het andere team dat tegen probeert te houden. Wanneer alle pionnen van de kast zijn gegooid heeft dat team een punt. Ook bij dit spel wordt duidelijk dat de kinderen erg competitief zijn en niet willen verliezen. Met een blauw en een rode bal proberen ze met al hun kracht de pionnen van de tegenstander om te gooien. Na meerdere rondes van dit spel heeft een team met 3-2 gewonnen en is de gymles alweer afgelopen. De ouders staan al klaar om met hun kind naar huis te gaan na dit vermoeiende uurtje.

Verslaggever Evi Pang deed verslag van verschillende activiteiten, sprak kinderen én sportte zelfs even mee!

Over de auteur

Anna Prins

Sport, cultuur en politiek heb ik altijd heel interessant gevonden. Ik las hier het nieuws over en het fascineerde mij ook. Het ontdekken van meer informatie en het onderzoeken van vraagstukken is voor mij altijd een bezigheid geweest. Afgelopen september ben ik, Anna Prins, begonnen met de opleiding journalistiek aan de Hogeschool van Utrecht omdat deze studie heel goed aansluit op mijn interesses.Mijn grootste kwaliteiten zijn dat ik erg behulpzaam, zelfstandig en doortastend ben. Ook ben ik optimistisch en kijk ik positief tegen het leven aan. Als journalist wil ik mondeling maar ook schriftelijk goed communiceren. Daarnaast wil ik zorgvuldig en vlot te werk gaan zodat ik zo goed mogelijk mijn journalistieke taken kan vervullen. Zelf zie ik mij nu vooral als schrijvend journalist maar ik ben bereid om meer te leren over de andere kanten van de journalistiek. Sport, kunst en cultuur, oorlog en onderwijs zijn onderwerpen die mij interesseren en waar ik graag over wil schrijven. Ik probeer als journalist altijd de juiste informatie naar voren te brengen. Daarnaast wil ik een representatief beeld geven over hoe de maatschappij over bepaalde vraagstukken denkt. Ik hoop dat ik door middel van deze studie mij zo kan ontwikkelen dat ik duidelijke en informatieve producties kan maken. De tijd zal het leren.