Hilversum

Een van de mens zijn grootste uitdagingen: Goede voornemens

Foto: Copyright free

De kerstboom ligt op straat, de gourmetstellen zijn opgeborgen en de koelkast is gevuld met magere producten. 2024 is aangebroken en mensen hebben weer goede voornemens. Vele sportscholen in Hilversum waaronder ‘Progym’ merken een enorme piek aan nieuwe leden. ‘De laatste maanden van het jaar zijn altijd echt wel rustiger en vanaf januari klapt het helemaal open’

Clint van de Pas (24), manager van de sportschool, ervaart sinds de start van het nieuwe jaar een enorme piek van inschrijvingen en een terugkomende groep van “slapende leden”. Toch merkt hij dat de drukte al snel weer verminderd, omdat veel mensen die motivatie niet blijken vast te kunnen houden. ‘Vanaf februari merken we dat het echt al heel erg afzwakt. Veel mensen lopen namelijk te hard van stapel doordat ze gemiddeld zes keer per week gaan trainen. Hierdoor raken ze geblesseerd of komen ze een paar keer niet, wat ertoe leidt dat de drempel om weer te gaan trainen steeds groter wordt.’

Bij binnenkomst in de sportschool worden de beenspieren meteen al op de proef gesteld door de hoge trap die naar de fitnessruimte leidt. Boven worden de mensen verwelkomt door de receptionist die bezig is met de intake van een nieuwe klant. Aan de bar zit er een groepje leden te kletsen onder het genot van een shake en een kop koffie. Het is 11:00 uur in de ochtend en de sportschool staat al vol met leden. Het dominante geluid van vallende gewichten en het gezucht en gesteun van de sportende mensen weerkaatst door de ruimte. Ieder heeft zijn of haar eigen routine en houdt zich bezig met zichzelf. Ondanks de drukte bij de apparaten hangt er een rustige sfeer omdat de meeste mensen zich afsluiten van de rest door hun koptelefoon of oortjes. De zaal heeft een grote spiegel aan de wand en is voorzien van een boksring en een grasmat. Het gebeurt in een drukkere maand als deze vaak dat leden moeten wachten tot dat het apparaat waar ze gebruik van willen maken vrij is. Niet alleen Van de Pas voorziet verminderingen van deze drukte, ook uit onderzoeken blijkt dat de meeste goede voornemens niet van lange duur zijn.

Uit een onderzoek in 2018 door Strava, het sociale medium voor sporters, is gebleken dat de goede intentie om te sporten gemiddeld twaalf dagen duurt. Dat betekent dat de meesten mensen weer terugvallen in hun oude gewoontes op twaalf januari. Slechts acht procent van de mensen met goede voornemens slaagt erin zich aan zijn of haar beloftes te houden. Toch denkt sporter Tom van Zuilen (53) daar anders over: ‘Mijn doel is om minimaal tien kilo aftevallen en dat gaat mij lukken ook’. Terwijl Van Zuilen wordt gemeten en gewogen, vertelt hij dat hij het meerdere malen heeft geprobeerd zonder begeleiding. Toch denkt hij dat de enige manier om zijn doel te behalen is wanneer iemand hem op sleeptouw neemt en hem precies kan vertellen waar hij zich aan moet houden. ‘Mijn vrouw en ik willen over anderhalf jaar naar Zwitserland de Bergen in, dus wil ik wel fit genoeg zijn om die te kunnen bewandelen’, aldus van Zuilen.

Ruim 12.000 mensen staan aangemeld bij IkPas en doen dus mee met Dry January. Maar naar schatting doen er nog veel meer mensen mee. Niels IJdema (47) is eigenaar van een drankenwinkel in Hilversum. Hij vertelt of er gevolgen zijn voor hem en de winkel, door deze alcoholvrije maand. Ook vertelt een klant van de winkel of hij mee doet met Dry January en waarom. Deze audioreportage is gemaakt door Tinka Klatten.

jill Petra

Mijn naam is Jill en ik ben 20 jaar oud. Momenteel ben ik een enthousiast beginnend journalist en studeer ik aan de Hogeschool Utrecht, Journalistiek. Dit jaar ben ik actief in mijn hyperlocal Hilversum waar ik wekelijks nieuwe producties op plaats. Onderwerpen zoals cultuur/vrije tijd en religie/spiritualiteit interesseren mij het meest omdat ik het leuk vind om verrast te worden door andermans behoeftes of gewoontes.