Hilversum

Voedselbank Hilversum moet alweer verhuizen

Foto: Adobe stock

Uitgiftepunt 1 van de Hilversumse Voedselbank moet eind maart hun huidige locatie verlaten na onenigheid tussen de eigenaar en de gemeente. Dit wordt door de vrijwilligers en klanten van de voedselbank zeer betreurd. “Dit was een perfecte locatie en het is zonde dat we nu alweer weg moeten,” vertelt Henske Jakobs, vrijwilliger bij de voedselbank.

Donderdag 28 maart zal de laatste dag zijn dat klanten, op de nu vertrouwde locatie aan de Korte Noorderweg, hun boodschappen kunnen halen, en dan zal de Voedselbank voor de vijfde keer moeten verhuizen in twaalf jaar. Uitgiftepunt 1 van de Hilversumse Voedselbank is daarmee een van de weinige voedselbanken die in korte tijd zo vaak moet verhuizen. “Het is zonde dat wij weer moeten verhuizen; dit was een perfecte locatie”, vertelt Jakobs. De locatie is perfect volgens Jakobs omdat het in een anonieme buurt ligt die centraal en goed bereikbaar is. Vooral de anonimiteit is erg belangrijk: “Klanten worden niet graag gezien als ze de Voedselbank binnengaan; omdat hier geen huizen staan, is de kans dat je bekeken wordt of je bekeken voelt een stuk kleiner,” aldus Jakobs.

Toch weg

Ondanks de afspraak van tien jaar gratis gebruik, moet de Voedselbank zes jaar eerder dan gepland vertrekken. De aanleiding voor het vroegtijdige vertrek ligt volgens de Voedselbank bij de eigenaar, Marcel Hammann, en zijn relatie met de gemeente. In een interview met het Noordhollands Dagblad heeft Hammann laten weten dat hij het niet eens is met het huidige beleid van de gemeente Hilversum rondom financiële ondersteuning van de inwoners van Hilversum. Volgens Hammann doet de gemeente te weinig om de inwoners van de gemeente financieel te ondersteunen. Hoewel Hammann heeft aangegeven dat de reden voor het sluiten van deze locatie bij de gemeente ligt, is dit niet het complete verhaal.

Vervuilde grond

De grond onder de Korte Noorderweg is vervuild vanwege de chemische wasserij, stomerij, blekerij en ververij Hammann die daar van 1885 tot 1983 heeft gedraaid. Het bedrijf sloot in 1983 de deuren en het pand werd gesloopt, maar uit bodemonderzoeken blijkt dat er vervuilende stoffen zijn achtergebleven in de grond onder de fabriek. In 2003 heeft de provincie Noord-Holland al aan Hammann gevraagd om de bodem schoon te maken, maar hier is nooit wat van gekomen. De Omgevingsdienst Flevoland & Gooi en Vechtstreek (OFGV) heeft de zorg voor de bodemkwaliteit van de provincie overgenomen en daarmee ook dit probleem. De OFGV heeft Hammann op de vingers getikt en aangegeven dat er voor 1 januari 2024 een saneringsplan moest liggen. Dit heeft het bedrijf van Hammann, Hammann BV, aangevochten en tot die tijd gebeurt er niets om de bodem schoon te maken. De werkzaamheden moeten voor 1 juli 2024 starten, maar zonder saneringsplan kan dit niet van start gaan. In afwachting van sanering mag er in de tussentijd niets nieuws gebouwd of gesloopt worden en mag er geen grondwater opgepompt worden. Hammann wilde naar eigen zeggen een positieve draai geven aan de locatie, dus ondanks de opdracht van de provincie in 2003, besloot Hammann het pand in 2019 aan de Voedselbank te lenen.

De Voedselbank heeft lang moeten zoeken naar hun huidige locatie. Ze begonnen in een kelder aan de Jan van der Heijdenstraat, gingen vervolgens naar de Larenseweg, toen naar de voormalige Rehobotkerk aan de Kleine Drift en daarna naar de Oosterengweg in het gebouw van de Heelo. Nu ziet het ernaar uit dat ze opnieuw op zoek zullen moeten naar een nieuwe locatie. Vrijwilliger Ans Wijnands kijkt terug op een mooie tijd in het pand aan de Korte Noorderweg; zij is ondertussen al 11 jaar vrijwilliger voor de Voedselbank en heeft samen met haar nu overleden man het pand verbouwd toen ze er voor het eerst introkken. “Wij hebben alles zelf gedaan, van het wit verven van de muren tot het neerzetten van de stellages en het plaatsen van de keukens. We kwamen hier dag in dag uit om eraan te werken,” aldus Wijnands.

Tijdelijk pand

Gelukkig zitten ze niet zonder onderdak de komende tijd. In april zullen ze intrekken bij hun oude huisgenoten in het pand aan de Oosterengweg van de Heelo. Gelukkig sluiten hun nieuwe huisgenoten goed aan bij het werk van de Voedselbank. Heelo werkt namelijk om mensen weer aan het werk te krijgen middels re-integratieprojecten binnen het eigen bedrijf of bij andere

Wij hebben geprobeerd contact te krijgen met de gemeente en Hammann, maar beide waren helaas niet bereikbaar voor commentaar.

Robbe van der Lee

Mijn naam is Robbe van der Lee, ik ben 21 jaar, woon in Alkmaar en ik studeer in het eerste jaar aan de school van journalistiek hier in Utrecht. Als bijbaan werk ik op de Customer Contact afdeling van de energieleverancier Vandebron en mijn vrije tijd breng ik door bij de studentenscouting in Utrecht en mijn thuis scouting in Alkmaar. In de items die ik maak vind ik het interessant om te schrijven over de politiek, cultuur en het milieu en dan specifiek om het te vertalen naar een lokaal niveau. De reden waarom ik dit zo boeiend vindt is omdat het onderwerpen zijn die iedereen aangaan, of je het nou op de voet volgt of niet. Daarnaast heeft bijna iedereen een mening over deze onderwerpen waardoor het altijd interessant is om hier over te spreken, of ik het er nou mee eens bent of niet. Tot nu toe heb ik items gemaakt over cultuur en sport in Vleuten en heb ik hiervoor al een hoop interessant en leuk contact gehad met bewoners in Vleuten. In de aankomende weken ga ik werken aan nog meer diverse onderwerpen zoals zorg, jongeren en wonen. Mijn lange termijn doel is om uiteindelijk radio programma’s te presenteren over de onderwerpen die mij aanspreken en hier diepte interviews over te doen.