Hilversum

Nieuwjaarsconcert in Hilversum Luidt 600-jarig Jubileum In

De Sint Vituskerk in Hilversum opende afgelopen dinsdagavond haar deuren voor een betoverend Nieuwjaarsconcert, dat dit jaar extra feestelijk was in het kader van het 600-jarige jubileum van de stad. Het concert werd uitgevoerd door het befaamde Radio Filharmonisch Orkest onder leiding van Amerikaanse dirigent Sasha Scolnik-Brower. ‘Over precies 55 dagen bestaat Hilversum 600 jaar, een hele bijzondere gebeurtenis die vraagt om een hele bijzondere muzikale programmering.’

Bij het betreden van de kerk word je direct omhult door de warme klank van instrumenten. Je laat je blik glijden door de eeuwenoude kerk, die schitterend verlicht is met zacht gedimd licht, waarbij subtiele paarse tinten de ruimte versieren. De aanwezigen zoeken overal naar een perfecte zitplaats, hun ogen gericht op het aankomende optreden van het orkest. Te midden van dit zoekende schouwspel ontstaan gesprekken tussen mensen die elkaar herkennen, een opwinding in afwachting van de melodieën die het concert zal brengen.

De avond begon met een hartelijke welkomstgroet van Nanette Bakker, een voormalig lid van het Radio Filharmonisch Orkest. In haar toespraak voorspelde ze een bijzondere avond en wenste ze iedereen een gelukkig nieuwjaar. Met nog 55 dagen te gaan tot het 600-jarig jubileum van Hilversum, beloofde de avond een speciale muzikale programmering.

Jaarlijks wordt in Hilversum het traditionele Nieuwjaarsconcert georganiseerd, een cultureel hoogtepunt waarin muziek en gemeenschap samenkomen. Dit jaar, op 9 januari om 19.30 uur, vond dit evenement plaats in de historische Sint Vituskerk. Wat deze editie extra bijzonder maakte, was de viering van het 600-jarig jubileum van Hilversum. Het concert besteedde extra aandacht rond dit jubileum, waardoor het een uniek en feestelijk karakter kreeg, waarin de rijke geschiedenis en het bruisende heden van de stad werden geëerd.

Maurits Haenen, de directeur van de Stichting Omroep Muziek, nam het podium over en onthulde een speciale compositie genaamd “Hilfershem”, geschreven door componist Vincent Cox als een cadeau voor Hilversum ter gelegenheid van het 600-jarig jubileum. ‘Dat we een eigen lied hebben voor 600-jarig bestaan is natuurlijk uniek en dat het vanavond een première had en dan ook nog gespeeld door het Radio Filharmonisch Orkest is natuurlijk helemaal summum’ vertelt Sonja Mignon, de organisator,  trots.

Het orkest bracht dit meesterwerk tot leven onder de deskundige leiding van de Amerikaanse dirigent Sasha Scolnik-Brower. De melodieën stroomden uit de instrumenten en waren adembenemend, wat te zien was aan de reacties van het publiek, dat na afloop van “Hilfershem” het applaus en gejuich niet kon onderdrukken.

Vervolgens nam de burgemeester het podium om het orkest te bedanken en zijn nieuwjaarstoespraak te houden. Met humor stelde hij het publiek gerust dat zijn toespraak dit jaar korter zou zijn dan voorheen, ‘Ter geruststelling kan ik u nu alvast meedelen dat mijn toespraak bij deze gelegenheid korter zal zijn dan de vorige, mede dankzij goede tips van enkelen onder u’ zei de burgermeester, wat zorgde voor gelach in de kerk. Hij keek terug op het rijke verleden van Hilversum, markeerde het 600-jarig jubileum en wierp een blik op de veelbelovende toekomst van de stad.

Na nog enkele prachtige composities werd het concert afgesloten, en alle aanwezigen werden uitgenodigd om buiten de kerk in een tent een hapje en een drankje te nemen om de avond gezamenlijk af te sluiten. Een aanwezige deelde zijn ervaring: ‘Het was voor mij de eerste keer. Ik vond het heel erg mooi, vooral het nieuwe stuk ‘Hilfershem’ van Vincent Cox, dat Hilversum 600 op de kaart gaat zetten.’ Het Nieuwjaarsconcert, met zijn indrukwekkende muzikale uitvoeringen en warme sfeer, luidde niet alleen het nieuwe jaar in, maar diende ook als een magische voorbode van het historische jubileumjaar van Hilversum.

Verslaggeefster Heleen van Leeuwen is bij het nieuwjaarsconcert aanwezig, waarbij ze met Sonja Mignon (60) de organisator, ingaat op hoe het concert anders is dan andere jaren en vraagt Heleen aanwezigen wat ze van het concert vonden.