Hilversum

Selecteer Pagina

Stationshart Hilversum: Serissa van den Nieuwenhof leidt de dialoog tussen bewoners en stadsontwikkeling

Stationshart Hilversum: Serissa van den Nieuwenhof leidt de dialoog tussen bewoners en stadsontwikkeling

Omgevingsmanager Serissa van den Nieuwenhof is de communicatie tussen de bewoners en de plannen rondom het stationsgebied. Zij neemt de bewoners mee in het project en zorgt ervoor dat ten allen tijden de bewoners rondom het station geïnformeerd zijn en blijven.

Wat houdt het project in?

“We willen eigenlijk een kwaliteitsimpuls geven voor heel Hilversum. Waarbij er 3 hoofddoelen zijn, een dynamischer en aantrekkelijkere omgeving rondom het station, betere verbinding tussen Hilversum-Oost en het centrum. Het spoor scheidt Hilversum-Oost met het centrum, dus het is belangrijk om die twee in verbinding te houden. En een praktischere OV-Knoop. Dat houdt in dat we kijken of de huidige spoor en bus -lijnen nog aan de capaciteit voldoet of dat we daar moeten uitbreiden.

We willen dat het stationsgebied onderdeel wordt van het centrum, met een betere verbinding naar de OV-knoop tussen oost en centrum. Belangrijk is natuurlijk ook een stukje branding; Hilversum is natuurlijk de mediastad, dat moet blijven terugkomen. We gaan meer woningen realiseren rondom het station, met nieuwe, aangename en hoogwaardige openbare ruimten. Ook streven we naar een betere verbinding binnen Hilversum, maar natuurlijk ook naar buiten toe. En natuurlijk streven we naar verduurzaming, wat te maken heeft met klimaatadaptatie, zoals bepaalde oplaadstations of het warmtenet en ook bijvoorbeeld het gebied hittebestendig te maken.”

Op welke manieren zal het Stationshart Hilversum bijdragen aan het verbinden van wijken, het verbeteren van het OV-knooppunt en het creëren van een aantrekkelijke leefomgeving?

 “Het nieuwe plan breidt de kwaliteiten van het historische centrum uit tot aan het station en integreert het stationsgebied en het oostelijke deel van Hilversum weer met de binnenstad. De openbare ruimte wordt hierdoor logisch gereorganiseerd, routes worden opnieuw verbonden en er worden nieuwe structuren gemaakt die punten met elkaar verbinden. Dit maakt de binnenkomst in het Hilversumse centrum duidelijker en aantrekkelijker en geeft bezoekers het gevoel op een bijzondere plek aan te komen. Er komen extra woningen en ruimte voor 7000 fietsplekken. Voetgangers en fietsers krijgen hier volop de ruimte.”

Hoe wordt ervoor gezorgd dat het een duurzaam project is?

“Het stationsgebied van Hilversum, gelegen in een van de lagergelegen delen van de stad, staat voor verschillende uitdagingen op het gebied van klimaatadaptatie. Bij hevige regenbuien heeft het gebied te maken met veel hemelwater, wat tot problemen kan leiden. Daarnaast speelt het “hitte-eilandeffect” een rol, waarbij bebouwde gebieden warmer zijn dan onbebouwde omgevingen.

Om deze uitdagingen aan te pakken, zijn diverse criteria opgesteld voor klimaatadaptatie in de openbare ruimte van het stationsgebied. Allereerst wordt gestreefd naar het verminderen van verharding ten gunste van hemelwaterinfiltratie en groen. Het gebied moet zelfvoorzienend zijn in de berging van hemelwater tijdens piekmomenten, waarbij de afvoer en infiltratie van water zichtbaar zijn in wadi’s, goten en groenstroken.

Gezien de drukte in het stationsgebied is het noodzakelijk om aanvullende bergingscapaciteit te zoeken, mogelijk in de vorm van ondergrondse bergingsbassins, zonder grote zichtbare gevolgen voor het straatbeeld. Hittestress kan worden verminderd door veelvuldig gebruik van bomen en groen op maaiveld, wat zorgt voor schaduw en een hogere luchtvochtigheid, wat resulteert in een aangenaam microklimaat.”

Welke maatregelen worden genomen om overlast voor omwonenden en andere belanghebbenden tijdens de bouwperiode te beperken?

“In het gebied wordt momenteel gewerkt, gebouwd en gesloopt, wat onvermijdelijk voor overlast zorgt. De constante ontwikkeling in het gebied brengt veranderingen met zich mee. Echter, duidelijke communicatie is essentieel om begrip te kweken voor de situatie. Daarom informeren we de omgeving tijdig en volledig over de werkzaamheden. We hanteren daarbij het perspectief van verleden, heden en toekomst. Hoewel het niet noodzakelijk is om alle drie de perspectieven te gebruiken, richten we ons voornamelijk op het tonen van de toekomstige situatie.

Soms zijn de werkzaamheden niet direct zichtbaar, zoals bij ondergrondse werkzaamheden. Ook in dergelijke gevallen schetsen we altijd het toekomstbeeld. We voeren geen werkzaamheden of onderhoud uit zonder reden. Met ons perspectief van verleden, heden en toekomst maken we de redenen achter onze acties zichtbaar. Op deze manier betrekken we onze stakeholders bij het proces en laten we hun de weg zien die we moeten afleggen om de werkzaamheden af te ronden.

Door deze aanpak streven we ernaar meer begrip te creëren voor de werkzaamheden die we uitvoeren in het gebied. Recentelijk hebben we een BouwApp gelanceerd waarin we informatie delen over ons project.”

Hoe worden burgers en andere belanghebbenden betrokken bij het project en hebben zij inspraak gehad in de plannen?

“Het betrekken van de gemeenschap bij het ontwikkelingsproces van het stationsgebied in Hilversum staat centraal in onze aanpak. Om dit te realiseren, leggen we veel nadruk op participatie, waarbij een breed scala aan belanghebbenden wordt betrokken. Dit omvat bewoners, ondernemers, professionals en maatschappelijke organisaties.

Het is cruciaal om deze diverse groepen te betrekken, gezien hun uiteenlopende belangen, daarom hanteren we verschillende benaderingen om ervoor te zorgen dat alle belanghebbenden gehoord worden. Dit omvat het organiseren van bijeenkomsten in de wijken, bezoeken aan seniorencomplexen en het online inzetten van een burgerpanel om feedback te verzamelen.

Het participatieproces vereist openheid, begrijpelijke communicatie en het tijdig informeren van belanghebbenden over besluitvorming en ontwikkelingen. Hoewel inspraak bij specifieke besluitvorming plaatsvindt, draait participatie vooral om het betrekken van mensen bij het proces en het informeren over de ontwikkelingen, waarbij hun feedback welkom is, maar niet altijd doorslaggevend.”

Over de auteur

Ade Kauffeld

Hallo mijn naam is Ade Kusumo Kauffeld, Ik ben 19 jaar oud en ik kom uit Arnhem. Al sinds de middelbare school ben ik erg geïnteresseerd geweest in de politiek. Ik hield mij erg bezig met actualiteiten en misstanden van de maatschappij. Ik las al vanaf dat ik 15 was de krant, dit deed ik eigenlijk alleen vanwege mijn interesse in het nieuws. Toen ik eenmaal een studiekeuze moest maken werd dat de lerarenopleiding geschiedenis, de schakelingen van het verleden en hoe dat ons huidige leven beïnvloed vind ik zeer interessant. Later kwam ik erachter dat het mij toch niet helemaal lag, het lesgeven en mensen iets nieuws delen is heel leuk, maar ik ben zelf heel onderzoekend gericht dus het leren van geschiedenis werd mij toch wat te saai. Toen was het toch heel voor de hand liggend om journalistiek te gaan studeren. Ik was eigenlijk al heel erg bezig met journalistiek door mijn bezigheden bij Indifferent, daar doe ik de communicatie en social media. Het schrijven over diversiteit of juist discriminatie zijn ook grote punten waar ik over zou willen schrijven, zelf ben ik als kind ook gediscrimineerd en door zulke verhalen alleen maar aan het licht te brengen stoppen we het normaliseren van discriminatie.