Hilversum

Selecteer Pagina

De week van de liefde benadrukt het belang van seksuele vorming op middelbare scholen in Hilversum

De week van de liefde benadrukt het belang van seksuele vorming op middelbare scholen in Hilversum

Met Valentijnsdag in zicht komt ook de ‘Week van de Liefde’ weer naar voren, waarin er veel gesproken wordt over seksuele vorming op middelbare scholen in Hilversum. Deze periode, gericht op liefde en relaties, werpt een scherp licht op de verschillende benaderingen van seksuele voorlichting en vorming binnen het onderwijs.

Het verschil tussen seksuele voorlichting en seksuele vorming

Seksuele voorlichting is sinds 2012 al verplicht op middelbare scholen maar seksuele vorming tot op heden nog niet. Seksuele voorlichting gaat vooral over leren over seks, zoals hoe het lichaam werkt en hoe je zwangerschappen voorkomt. Maar seksuele vorming is breder dan dat. Het bevat niet alleen seksuele voorlichting, maar ook informatie over hoe je goede relaties opbouwt, respectvol met anderen omgaat en begrijpt dat er verschillende soorten seksualiteiten zijn. Seksuele vorming leert kinderen ook om over seks te praten, respect te hebben voor anderen en jezelf, en begrip voor voor verschillende culturen.

Geen seksuele vorming

Op het Sint Aloysius College in Hilversum wordt ervoor gekozen geen seksuele vorming als les te geven. Het argument van de school is dat het de verantwoordelijkheid is van ouders en niet die van de school. Jolijn Janssen, docent handvaardigheid op het Sint Aloysius college vindt dat zij deze lessen wel aan zouden moeten bieden. Zij benadrukt het belang van seksuele vorming in diverse vakken. ‘ Het hoeft niet alleen een les seksuele voorlichting te zijn met een banaan tijdens biologie, maar het kan ook anders vormgegeven worden zoals in een aardrijkskunde of handvaardigheid les, aldus Janssen. In de lessen handvaardigheid zouden ze bijvoorbeeld kunst van naakte mensen kunnen analyseren, en in een aardrijkskunde les de culturele aspecten die in relaties aan bod komen bespreken.

Onderzoek van Rutgers toont aan dat leerlingen over het algemeen ontevreden zijn over de seksuele vorming op school. Ze geven het een 5,8.  Er is dus dringend behoefte aan verbetering van het curriculum.  Volgens dat onderzoek zou het al een veel helpen als het taboe van seksuele vorming eraf wordt gehaald.

 Verplichting

Sinds 2012 zijn seksualiteit en seksuele diversiteit expliciet opgenomen in de kerndoelen voor het voortgezet onderwijs. Dit legt een wettelijke verplichting op scholen om hier aandacht aan te besteden en leerlingen in ieder geval te leren over veilige seks. Seksuele vorming draagt bij aan het creëren van een veilige en gezonde schoolomgeving. Leerlingen worden zich bewust van hun lichaam, relaties en seksualiteit, en leren op een respectvolle manier met elkaar om te gaan.

Het belang van seksuele vorming

Monique van Wiellink, docent seksuele vorming met meer dan tien jaar ervaring, benadrukt het belang van het normaliseren van seksualiteit en intimiteit. Ze vindt het een gemiste kans voor scholen zoals het st. Aloysius college in Hilversum om geen seksuele vorming aan te bieden. Zij ziet seksuele vorming  als een essentieel onderdeel van het onderwijs dat bijdraagt aan de ontwikkeling en het welzijn van leerlingen. Van Wiellink benadrukt het belang van het betrekken van jongeren bij het vormgeven van het programma. Zo creëert zij in haar lessen een veilige leeromgeving waarin alle stemmen en culturen gehoord worden. ‘’Het is een gemiste kans om seksuele vorming niet aan te bieden op jonge leeftijd. Het is ook naïef om te denken dat leerlingen zelf niks gaan opzoeken als je het ze niet vertelt.” Aldus van Wiellink. Van Wiellink ziet seksuele vorming ook als een kans om de kijk van jongeren op seksualiteit te verbreden en hen aan te moedigen om goede keuzes te maken in hun relaties en seksualiteit. “Zet het ongemak als docent zijnde opzij en zorg dat je het door docenten laat doen die zich daar oké mee voelen.”

Over de auteur

Asaiah Goldstein

Mijn naam is Asaiah India Goldstein, en ik ben een enthousiaste en nieuwsgierige eerstejaarsstudente Journalistiek van twintig jaar oud met een achtergrond in de acteurswereld. Afgelopen jaar heb ik de toneelschool afgerond, en daar heb ik geleerd om mijzelf in te leven in verschillende rollen en personen en om verhalen tot leven te brengen. Deze opleiding en ervaringen hebben mij geïnspireerd om de wereld en alles wat zij met zich mee brengt te ontdekken. Mijn interesses zijn zeer divers en weerspiegelen eigenlijk al mijn nieuwsgierigheid naar de wereld. Ik ben gefascineerd door kunst en cultuur in alle vormen, reizen, en ik vind het heel erg belangrijk dat er veel inclusiviteit en diversiteit in de media is. Tegelijkertijd heb ik ook een grote interesse in misdaadverhalen en het recht. Hier wil ik mijzelf ook verder in gaan verdiepen tijdens de opleiding. Ik streef ernaar om verhalen te vertellen waarin de stemmen van diverse gemeenschappen en culturen gehoord worden. Als journalist hoop ik mensen en culturen dichter bij elkaar te kunnen brengen. Mijn achtergrond in de acteursopleiding heeft ervoor gezorgd dat ik sterke communicatieve vaardigheden heb ontwikkeld en dat ik verhalen met empathie en diepgang kan benaderen. Wellicht lees je in de toekomst een artikel van mij in de theaterkrant, of zie je mij terug bij BNN of als misdaadjournalist.