Hilversum

Is het echt zo krap?

De leus ‘Nederland is vol!’ wordt veel en graag geroepen door tegenstanders van het migratiebeleid, maar is dit ook zo? De omstreden spreidingswet heeft voor een hoop onrust gezorgd in de media en ook hier in Hilversum. Er wordt een hoop geroepen, maar uiteindelijk zijn het de cijfers die kunnen vertellen of het klopt of niet.

De spreidingswet zorgt niet alleen voor een hoop onrust in de media, maar ook in Hilversum. In Hilversum moeten er volgens de spreidingswet 536 extra plekken beschikbaar gesteld worden. Afgelopen maanden was er in de media dat er al extra vluchtelingen opgevangen zouden worden door Hilversum. NH-nieuws meldde in begin maart dat 174 mensen in Hotel Gooiland zouden worden opgevangen, ook meldde ze dat de plekken niet uit de lucht komen vallen. De aangedragen locaties zijn vaak niet geschikt vanwege de hoge huurbedragen, korte contracttijden of andere organisatorische redenen. Het is dus lastig om deze hoeveelheid ruimte vrij te maken. Hilversum loopt hierdoor nog 389 plekken achter en heeft tot augustus om deze alsnog vrij te maken. Het COA vreest alleen dat het lastig gaat worden om deze te realiseren om de bovengenoemde redenen.

Hilversum in vergelijking met de provincie

In vergelijking met de andere gemeenten in Noord-Holland vangt Hilversum niet veel meer of minder op dan andere gemeenten. De verplichtte opvang uit spreidingswet is berekend op basis van de welvaart van een gemeente en het aantal inwoners. Volgens rapporten van het CBS heeft Hilversum 93327 inwoners en moet vanuit de spreidingswet 536 plekken beschikbaar stellen. Dit betekent dat Hilversum per bewoner 0,0058 plekken (aantal plekken gedeeld door het aantal inwoners) beschikbaar moet stellen. In vergelijking met de rest van Noord Holland is dit niet veel meer. Gemeente Dijk en Waard moet met 4300 inwoners minder bijna dezelfde hoeveelheid plekken beschikbaar maken als Hilversum en Hoeksche Waard met om en nabij 3500 inwoners moet zelfs meer plekken vrijmaken.

Hilversum in gemeenten van gelijke grootte

Als je kijkt naar hoeveel Hilversum vrij moet maken in vergelijking met andere gemeente van gelijke grootte (welvaart hierin niet meegenomen) zie je ook daar dat Hilversum niet buiten de maat valt. Uit cijfers vanuit de Staatscourant kan je opmaken dat gemeenten van gelijke grootte dus evenveel op moeten vangen. Hilversum hoeft dus niet meer te doen dan de gemeenten in haar provincie of dan gemeente van gelijke grootte.

Is het dus echt te veel?

Al met al valt het dus mee hoeveel Hilversum meer moet doen, namelijk niet echt. Als je kijkt naar de provincie dan hoeven ze niet meer op te vangen dan andere gemeenten en moeten ze evenveel doen als hun mede gemeenten in en buiten de provincie. Hilversum kan dus helaas niet claimen dat ze te veel doen of meer doen dan een ander en de wilde berichtgeving dat Hilversum meer of te veel doet is dus ook niet het geval.

Robbe van der Lee

Mijn naam is Robbe van der Lee, ik ben 21 jaar, woon in Alkmaar en ik studeer in het eerste jaar aan de school van journalistiek hier in Utrecht. Als bijbaan werk ik op de Customer Contact afdeling van de energieleverancier Vandebron en mijn vrije tijd breng ik door bij de studentenscouting in Utrecht en mijn thuis scouting in Alkmaar. In de items die ik maak vind ik het interessant om te schrijven over de politiek, cultuur en het milieu en dan specifiek om het te vertalen naar een lokaal niveau. De reden waarom ik dit zo boeiend vindt is omdat het onderwerpen zijn die iedereen aangaan, of je het nou op de voet volgt of niet. Daarnaast heeft bijna iedereen een mening over deze onderwerpen waardoor het altijd interessant is om hier over te spreken, of ik het er nou mee eens bent of niet. Tot nu toe heb ik items gemaakt over cultuur en sport in Vleuten en heb ik hiervoor al een hoop interessant en leuk contact gehad met bewoners in Vleuten. In de aankomende weken ga ik werken aan nog meer diverse onderwerpen zoals zorg, jongeren en wonen. Mijn lange termijn doel is om uiteindelijk radio programma’s te presenteren over de onderwerpen die mij aanspreken en hier diepte interviews over te doen.