Hilversum

Stichting Hoop in Zicht organiseert braderie voor getroffenen in Marokko

Door de zware aardbeving in Marokko heeft de stichting hoop in zicht een braderie georganiseerd om ondersteuning te geven aan de getroffenen. Dit heeft plaats gevonden in Hilversum. Deze organisatie heeft als doel zoveel mogelijk mensen bij elkaar te brengen en mensen in nood te helpen.

Afgelopen Zaterdag is de stichting Hoop in Zicht voor de vierde keer bij elkaar gekomen voor een braderie waar ze verschillende zelfgemaakte voeding soorten ten verkoop hebben aangeboden. Ze zijn een heel jonge stichting bestaande uit zo een twintig man, waaruit grootten deel uit politieke vluchtelingen bestaat. Hun motto is ‘kunst van het samenleven’ ze proberen zoveel mogelijk mensen bij elkaar te brengen, samen te werken en een handje te geven aan goede doelen. Door zulks evenementen te organiseren krijgen ze een warm gevoel van samenhorigheid.

Bekir Dogan (46) en Lutfu Acikgoz (34) zijn de hoofd organisatoren van dit evenement en hun hoofdtaak is de organisatie publiciteit, media en sociaalbekendheid te geven. De opgehaalde bijdrage van dit evenement wordt gestuurd naar families in Morocco als financiële hulp. Dit kan veel voor ze betekenen in deze zware dagen. Hoop in Zicht wilt ook graag een ondersteuning zijn voor de getroffen kinderen in dit gebied. Ze denken en leven mee met deze groep. Denk maar aan de kinderen die nu met heel veel te kampen hebben door de situatie. De kinderen kunnen niet naar school, leven vol vrees in een onveilige omgeving en zijn ook mentaal geraakt door de situatie.

Op deze braderie zijn verschillende producten op de markt aangeboden. Een mooie voorbereiding van handgemaakte snacks zoals: Turkse pizza, broodjes, döner, gebakjes en andere heerlijke en hartelijk hapjes uit hun cultuur. Allemaal thuis gemaakt en meegenomen door vrijwilligers. Ook waren er aangeboden armbanden en kleine souvenirs gemaakt Nederlandse en Turkse kinderen. Wat ze heel fijn vinden ‘dit is hoe wij werken en er zit veel diversiteit binnen onze organisatie’ aldus Bekir Dogan.

Eind september en begin oktober staat er tijdens de week tegen eenzaamheid ook een evenement in de planning. Tijdens dit evenement willen ze naar ouderen toegaan voor een gesprek en bloemen brengen. Dit wordt gedaan door politieke vluchtelingen oftewel leden van Hoop in Zicht, en hun voornaamste doel is het isolatie crisis tegengaan. Ze hebben in het verleden ook geld verzameld voor ouderen die benadeeld geworden waren door vreemden in Hilversum en ook deelgenomen aan andere goede doelen.

‘Zo waren wij al in ons land van herkomst en zo zitten we als burgers in elkaar, actief en bereidwillig’. Ze zijn altijd maatschappelijk actief geweest en willen het ook zo volhouden.Hun voornaamste doel is mensen bij een brengen ongeacht seksuele voorkeur afkomst, kleur en taal. Zo hebben Nederlandse kinderen ook geholpen met het maken van armbanden die op de verkoop mochten. Ze geven aan in de toekomst genoeg van ze te laten horen en hopen dat hun braderie een succes is als alle andere activiteiten die ze gehad hebben.

Bron: Bekir Dogan en Lutfu Acikgoz

Sen Klassie

Ik ben Sensile Klassie en ben 22 jaar. Ik studeer Journalistiek aan de Hogeschool Utrecht, op dit moment werk ik samen met mijn klas als redactie voor SVJ-media met als regio Hilversum.Ik vind buitenland Journalistiek en misdaad journalistiek het interessants. In de toekomst kijk ik ernaar uit een nieuwslezer te worden of onderzoeken te doen. Je vindt hier artikelen terug waar ik de lezers op een heel pakkend manier wil bereiken en iedereen een stem kan geven.