Hilversum

Vlinderpopulatie daalt, zo ook te merken in Hilversum

Een vlinder. Foto gemaakt door Jet Kramer

Hilversum – Volgens de cijfers van het CBS en de Vlinderstichting, die afgelopen week online zijn gekomen, zijn in 2023 de minste vlinders ooit geteld. Tussen 1992 en 2023 is het aantal vlinders voor de helft afgenomen. In Hilversum worden elke week de vlinders geteld door vrijwilligers van Vlinder- en Libellenwerkgroep ‘t Gooi.

De organisatie Vlinder- en Libellenwerkgroep ‘t Gooi telt elke week de vlinders in de omgeving. Dit doen vrijwilligers via negen routes door het Gooi heen. Ook worden er wekelijks ‘s nachts vlinders geteld, dat is om het aantal nachtvlinders te berekenen. Maar nu zijn er afgelopen jaar een stuk minder vlinders geteld. 27 maart zijn de cijfers voor het aantal vlinders in Nederland bekend gemaakt door het CBS. Daaruit blijkt dat er in 2023 53% minder vlinders waren dan in 1992. Ook uit de tellingen van de Vlinder- en Libellenwerkgroep ‘t Gooi bleek dat er in 2023 erg weinig vlinders waren.

Klimaatverandering speelt de grootste rol in de afname van het aantal vlinders. “Door klimaatverandering is het weer extremer geworden, zo is er extremere warmte maar ook kou en extremere neerslag. Dat maakt het voor de vlinders niet gemakkelijker. Dat het in Nederland een beetje warmer wordt, is voor vlinders wél positief. Dan komen er bijvoorbeeld meer soorten uit Zuid-Europa”, vertelt Pascal Huybers, teller van vlinders en maker van de routes in ‘t Gooi. Buiten de klimaatverandering zijn er ook nog andere redenen voor de afname: “door bestrijdingsmiddelen tegen insecten gaan niet alleen de slechte insecten weg, maar vlinders worden ook weggejaagd en door de overmatige stikstof zijn er ook veel minder vlinders. Want door de stikstof wordt de grond zuurder, wat slecht is voor de vlinder”, vertelt Pascal Huybers.

De inwoners van Hilversum kunnen ook zelf iets doen tegen de afname van vlinders. “In tuinen is het nu erg in om veel steen te gebruiken, maar daar worden vlinders niet blij van. Zoveel mogelijk groen is beter, maar let wel op dat de planten die je koopt biologisch zijn. Die planten zijn nog niet met gif ingespoten”, aldus Huybers.

Jet Kramer

hii, ik ben Jet Kramer en ik ben 18 jaar! Ik zit nu in mijn eerste jaar van de opleiding journalistiek aan de Hogeschool Utrecht. Op dit moment werk ik samen met mijn klas als redactie voor SVJ-media. Mij lijkt het geweldig om later als journalist mooie en pakkende verhalen te kunnen schrijven.