Hilversum

Selecteer Pagina

Winkeliers Zero Waste Tour over afvalvrij ondernemen

Winkeliers Zero Waste Tour over afvalvrij ondernemen

Marjolein Lever voor biologische winkel Goodyfood

Tijdens de Zero Waste Tour neemt gids Marjolein Lever je mee langs haar favoriete adressen waar je met je eigen verpakkingen terechtkunt. Afgelopen vrijdagochtend stond alles in het thema van ‘zero waste’. De winkeliers op de route vertellen over de kansen en moeilijkheden van afvalvrij winkelen.  

De deelnemers van de Zero Waste Tour verzamelen zich vrijdagochtend op de Groest voor de Dille & Kamille. Het heeft de hele ochtend geregend, maar bij aanvang van de wandeling is het droog. Marjolein Lever, te herkennen aan haar rieten boodschappentas vol potjes en katoenen zakjes, inventariseert voor de wandeling waar de deelnemers staan op het gebied van afvalvrij winkelen. Onder de deelnemers bevinden zich een aantal oudere dames die op zoek zijn naar tips om verpakkingsvrij te winkelen. Ook is er een groepje geïnteresseerde studenten aanwezig. Marjolein deelt meteen een paar tips uit door verschillende voorwerpen uit haar tas te halen, waarbij ze uitlegt waarom deze producten beter zijn om te kopen dan vergelijkbare voorwerpen die met meer afval gepaard gaan. Voordat de groep de Dille & Kamille ingaat, vertelt ze: ‘Hier kun je je uitzet kopen. Katoenen zakken om je brood in te bewaren, bijenwas in plaats van aluminiumfolie, maar ook zeepvlokken waar je wasmiddel van kunt maken. Misschien wel een goede tip voor de studenten, want met 80 gram maak je 4 liter wasmiddel!’

Marjolein is een vaste klant bij de Dille & Kamille en de winkel is bovendien een vaste stop op haar Zero Waste Tour. De winkeliers kijken dan ook niet verbaasd op als het groepje deelnemers zich door de winkel verspreidt. Maartje van Bemmelen, assistent en werknemer, vertelt wat zij doen op het gebied van afval beperken en scheiden. ‘Van leveranciers ontvangen we vaak producten die nog individueel zijn verpakt, maar we hebben aangegeven dat dat ook anders kan. In veel gevallen is dit ook verbeterd en zijn producten niet meer individueel verpakt. Bovendien scheiden wij in de winkel al het plastic en karton, waardoor wij eigenlijk geen restafval hebben.’ Dit is voordelig voor het bedrijf, aangezien restafval het duurste is om te verwerken (Hét Ondernemersbelang, 2020).

De volgende stop op de route is Goodyfood, een supermarkt met uitsluitend biologische producten. Mede-eigenaar Jeroen Zentveld en bedrijfsleidster Isa Houtbeckers ontvangen de groep buiten. Op de etalageruit prijkt een sticker: ‘Neem je eigen verpakking mee!’ Isa Houtbeckers neemt de groep mee naar binnen. Daar vertelt ze, af en toe aangevuld door Marjolein, over de bijna gehele afvalvrije fruitafdeling, het biologisch afbreekbare plastic waarin veel producten uit de koeling zijn verpakt en de afwasmiddeltap waar je met je eigen verpakking terecht kunt. Ook vertelt ze over hun concept van wisselwaar, waarbij je producten in glazen potten kunt kopen en je het statiegeld terugkrijgt als je de potten weer inlevert. Financieel voordelig is dit concept niet. Isa Houtbeckers: ‘Goederen in glazen potten inkopen is duurder, omdat glas veel ruimte inneemt en zwaar is. Hierdoor gaan de kosten voor vervoer omhoog. De wisselwaarproducten zijn daarom duurder voor winkelier en klant, ook als je het terugkrijgen van statiegeld meerekent. Wij doen dit dus echt uit overtuiging.’ Bij de biologische afwasmiddeltap bespaar je wel een euro iedere keer dat je je eigen verpakking meeneemt. De deelnemers verlaten Goodyfood niet met lege handen: ieder krijgt een katoenen zakje om fruit in te verpakken mee naar huis.

Bij het derde adres komt de kruidige geur van koffie en thee de groep tegemoet. Bij Simon Lévelt verkopen ze 100% biologische koffie en grotendeels biologische thee. Langs de hele achterwand staan bussen met thee en koffiebonen en op planken staan kleurrijke theepotten en koffiezetapparaten in allerlei soorten en maten. Alle deelnemers krijgen bij binnenkomst een klein kopje koffie of thee aangereikt. Terwijl de deelnemers daarvan genieten vertelt Ilse Butzelaar, franchisenemer van de zaak, over de biologische plantages waar ze hun producten inkopen en hoe mensen hier met hun eigen verpakking terecht kunnen. Op de dag van de Zero Waste Tour krijgt iedereen die zijn eigen verpakking meeneemt 20 procent korting. Ilse Butzelaar: ‘Als mensen hun eigen verpakking meenemen, besparen wij op de inkoopkosten van de zakjes waarin we de koffie en thee normaalgesproken meegeven. Daarom is het plan om vanaf 1 januari standaard een percentage korting te geven aan mensen die hun eigen verpakking meebrengen. Bovendien gaat het rond dat je bij ons met je eigen potjes en zakjes terecht kunt, wat ons ook weer naamsbekendheid oplevert.’

De laatste stop op de route is Echte Liefde, een winkeltje waar je allerlei soorten kazen, verse broden, olijven, wijnen en speciaalbier kunt kopen. Voor de winkel staat een open tent waar mede-eigenaar Willem de Groot de Zero Waste groep opvangt. Met passie vertelt hij over de ambachtelijke kazen en laat hij de deelnemers proeven. Ook bij Echte Liefde kun je met je eigen verpakkingen terecht. Willem de Groot: ‘Wij snijden onze kazen vers af, waardoor je ze gemakkelijk in je eigen verpakking mee kunt nemen. Mondjesmaat brengen meer mensen hun eigen verpakking mee, vooral geïnspireerd door Marjolein, die haar kazen in bijenwas verpakt meeneemt. Ook kopen wij veel kazen verpakkingsvrij in, omdat ze heel zijn en geen verpakking nodig hebben of omdat het de rijping bevordert.’

Na de tour gaat iedereen zijn eigen weg, sommigen met hun nieuwe verpakkingsvrije producten op zak, maar iedereen met een heleboel tips voor verpakkingsvrij leven.

Luister hier naar de audioreportage van Shamayra van Orsoy, waarin ze onder andere vragen stelt aan gids Marjolein Lever.

Over de auteur

Sanne van Velzen

Mijn naam is Sanne van Velzen. Ik ben negentien jaar oud en studente journalistiek aan de Hogeschool Utrecht. Ik maak regionaal nieuws voor Utrecht-West voor de website svjmedia.nl. Mijn voorliefde ligt bij schrijven, maar ik heb ook ervaring met het maken van audio-producties. Mijn interesses liggen op het gebied van maatschappij, cultuur en klimaat, maar voor een goed verhaal ben ik altijd te porren!