Hilversum

Swingende avond in de Vorstin

De zaal vult zich met de warme klanken van de Laundry Bigband. Onder leiding van de al neuriënde dirigent, Pieter van den Dolder, verzorgt deze band het muziekprogramma van vanavond.

Bij de aankomst bij het opvallende gebouw van de Vorstin staat er al een rij. Veel mensen in de rij kennen elkaar en maken een praatje en er hangt een gemoedelijke sfeer. Na een tijdje wachten, is het tijd om naar binnen te gaan. Eenmaal binnen wordt het publiek begroet met muziek: de band is al gestart met repeteren. Het is tijdens de maandelijkse bijeenkomsten gebruikelijk dat de avond start met een open repetitie. Na de zin ‘some folks like to get away, take a holiday from the neighbourhood’ uit ‘New York state of mind’ van Billy Joel, grapt zanger en trompettist Herman Nijkamp: ‘Was het maar vakantie’. Dit kenmerkt de sfeer tijdens de repetitie: er wordt onderling veel gelachen en het valt op dat de bandleden met veel plezier muziek maken.

De Laundry Bigband is een klassiek samengestelde bigband. De leden zijn veel al wat oudere amateurmuzikanten uit de regionale jazzscene. Elke eerste maandag van de maand spelen ze een concert in de Vorstin met elke keer een andere gastmuzikant. Het is vandaag maandag 8 april en de gastmuzikant van vandaag is Herman Nijkamp. Hij studeerde klassiek trompet, speelt in meerdere bands en geeft les op muziekscholen. Vandaag speelt hij voor het eerst met de bigband en wisselt hij trompet af met zang. Hij vertelt dat hij als professional graag zijn praktijkervaring en vooral ook liefde voor muziek doorgeeft aan anderen. Zo ook hier bij de amateurs van de Laundry Bigband. Ook dirigent Pieter van den Dolder heeft een professionele achtergrond en is een internationaal bekende trombonist.

De Vorstin: ‘De Vorstin wil graag een warm thuis zijn voor alle muziekliefhebbers. We willen een poppodium zijn voor iedereen: jong, oud, professioneel en amateur. We slaan graag een brug tussen deze verschillende doelgroepen. Op een avond als deze komt dat mooi samen. Tijdens concerten, zoals die van vandaag, staan amateurs en professionals vaak op hetzelfde podium.’ Op deze manier ontstaat een platform waar professionals-, amateurmusici elkaar ontmoeten en samen van muziek genieten. Herman Nijkamp vertelt dat hij als professional graag zijn praktijkervaring en vooral ook liefde voor muziek doorgeeft aan anderen. Pieter van den Dolder is internationaal gelouterd trombonist deed concerten en opnamen met beroemde artiesten en was in het verleden werkzaam voor radio en televisie. Hij leidt de bigband sinds 1996. Naast zijn begeleiding als dirigent maakt Pieter ook arrangementen voor de bigband. Een lid van de band: ‘door zijn vakkennis en enthousiasme lukt het ons steeds beter om op een hoog niveau jazz te spelen’.

De muzikanten genieten zichtbaar van het spel. Ook het publiek reageert enthousiast. Na de eerste twee nummers lijkt het er even op dat het optreden vroegtijdig gestaakt moet worden, omdat er een brandlucht is. De barmannen gaan op zoek naar de oorzaak, maar het blijkt loos alarm. De warme klanken vullen de zaal weer.

Jules Matser

Ik ben Jules Matser, geboren in 2004 in Utrecht waar ik nog steeds woon. Sinds de zomer van 2023 studeer ik aan de Hogeschool Utrecht voor journalistiek. Wat me vooral trekt in de journalistiek is onderwerpen of verhalen van mensen waar je niet snel van hoort en dat aan het licht brengen. Mijn passie voor goeie verhalen drijft me om producties te publiceren wat ik momenteel doe op https://svjmedia.nl/hilversum/ .