Uit het reeds verschenen PISA (Programme for International Student Assessment) onderzoek is gebleken dat het niveau op het gebied van lezen onder Nederlandse scholieren van 15 jaar hard achteruit is gegaan. Elke drie of vier jaar worden de vaardigheden van 15-jarigen wereldwijd gemeten, Nederland scoorde voorheen hoog op de lijst, in Hilversum is de daling ook te merken. Een concrete oorzaak hiervoor wordt niet genoemd.
Afgelopen week werden de resultaten van het PISA onderzoek bekend, hierbij wordt onder andere de leesvaardigheid van jongeren van 15 jaar getoetst. Hierna werd duidelijk dat één derde van de 15-jarige Nederlandse jongeren minder leesvaardig beheerst in vergelijking met de andere OESO-landen (Organisatie voor Economische Samenwerking en Ontwikkeling) die deelnamen aan het onderzoek. Een mogelijk gevolg hiervan dat in het onderzoek benoemd wordt is de COVID-19 pandemie, daarnaast wordt ook het leraren tekort en de daling in de kwaliteit van het Nederlands onderwijssysteem als reden genoemd. Deze daling kan invloed hebben op de algemene ontwikkeling van jongeren en kan hun uiteindelijke rol in de maatschappij beïnvloeden. Het aantal jongeren dat laaggeletterd zijn zal stijgen “Het is een hele specifieke doelgroep die komt, en juist degene die laaggeletterd zijn die komen niet” Aldus Mirjam Röling, educatie specialist en Lees- en Mediaconsulent bij Bibliotheek Hilversum. Ook ouders spreken hun zorgen hierover uit, Meike (50) uit Hilversum maakt zich veel zorgen: ‘Ik heb een zoontje van 15, vroeger las hij nog wel eens een boek maar tegenwoordig kan ik hem alleen achter de computer vinden’.
Tess kers gaat verder in gesprek met Mirjam Röling, educatie specialist en Lees- en Mediaconsulent bij Bibliotheek Hilversum over de resultaten van het PISA onderzoek.