Houten

Selecteer Pagina

Kar.houten lanceert Pay-It-Forward actie voor de feestdagen

Kar.houten lanceert Pay-It-Forward actie voor de feestdagen

HOUTEN – Kerst staat om de hoek en dat betekend voor veel mensen dat ze extra veel aan elkaar denken en voor elkaar zorgen. Ook de welbekende verkoopwagen, Kar.Houten, denkt aan en zorgt voor de Houtenaren. Zo organiseren zij voor het eerst een kerstactie genaamd: ‘Pay-It-Forward’ voor de mensen die het minder breed hebben tijdens de kerstdagen.

De koude wind laat het vlaggetje van Kar.Houten sierlijk dansen in de lucht, waardoor wij de afgesproken locatie gemakkelijk konden vinden. De kar was maar op vijf minuten loopafstand van het station, dus moe waren we niet, maar na de heerlijke geur van vers belegde broodjes wekte onze eetlust gelijk op. Het kerstboompje rechts van mij stond vol met kaartjes. Kaartjes die deel waren van de actie. Op de glazen vitrine stond met koeienletters: “Doe je mee?’’ Daarnaast was een er een A4tje geplakt, met de uitleg van de kerstactie die Kar.Houten heeft georganiseerd. De kar staat er al maar liefst zes jaar, en voor het eerst vindt er op deze manier een kerstactie plaats. ‘‘De actie wordt super positief ontvangen bij onze klanten,’’ zegt Janneke, de zus van Tim van Veen, eigenaar van de kar.

Bij het denken aan de kerst komen de koude winterdagen naar voren. Een periode waarbij we elkaar graag opzoeken en eenzaamheid niet bestaat. Een gezellige en feestelijke boel met lekker eten en drinken is wat we allemaal voor ons zien met de kerst, maar helaas is dit niet voor iedereen vanzelfsprekend. Kerst is naast een feestelijke en gezellige periode, ook een financieel uitdagende en dure tijd. Er worden cadeautjes voor elkaar gekocht en voor elkaar gekookt, wat ook een boel geld kost.

Het idee van de kerstactie is geboren binnen het team van Kar.Houten. Het doel was om de kerstactie toegankelijk te maken op straatniveau, met speciaal de aandacht voor de mensen die niet zoveel te besteden hebben tijdens deze periode. Het team van Kar.Houten vindt namelijk dat iedereen het verdient om tijdens de kerst een gezellige sfeer en een heerlijk warm gevoel van verbondenheid te ervaren. Het team heeft het dus ook heel eenvoudig gemaakt om mee te doen aan de actie.

De mensen die een bestelling plaatsen kunnen bij de bestelling een bedrag van € 2,50 extra betalen. De donatie is ongeveer een broodje waard en de overige kosten worden gesponsord door Kar.Houten zelf. Van elke donatie krijgt de donateur een kaartje terug, waar hij of zij iets mag opschrijven en vervolgens mogen zij dit aan de kerstboom hangen. ‘‘We hebben al meer dan honderd donaties,’’ zegt Tim.

De mensen die gebruik willen maken van de actie plukken een kaartje uit de boom en ruilen dit in bij de kassa. Het briefje is immers een geldig betaalmiddel voor een gratis broodje naar keuze. Vervolgens maken broer en zus Janneke en Tim een broodje naar keuze klaar. Het halen van een broodje brengt voor sommigen nog wat schaamte mee. Als er wat kaartjes over blijven, zorgt Kar.Houten dat het bedrag wordt gedoneerd aan een goed doel. De controle op wie een kaartje plukt is daardoor niet extreem streng.

Het team achter Kar.Houten is trots op de succesvolle actie, evenals de Houtenaren. De kerstboom met alle lieve berichtjes symboliseert de verbondenheid en de bereidheid om te delen met degenen die het minder breed hebben. In een periode van geven, delen en verbinden heeft het initiatief van Kar.Houten gezorgd dat de medemenselijkheid ook te vinden is door de straten van Houten. ‘’Hier hoopten we op,’’ zegt Tim

Over de auteur

Ivanka Kok

Ivanka Kok (2000) is een studente aan de Hogeschool Utrecht die in 2023 is gestart met haar bacheloropleiding journalistiek. Met een brede interesse en een achtergrond in de grafische sector, inclusief fotografie, videografie en videomontage, beschikt ze over een uitgebreide skillset en kan ze op vele terreinen worden ingezet. Ivanka heeft enige ervaring in het voeren van interviews, omdat ze haar eigen radioprogramma heeft gepresenteerd bij radiostation A-FM. Haar doel is om informatie te verspreiden die puur feitelijk en objectief is.