Houten

Selecteer Pagina

Toekomst busvervoer Houten nog onzeker

Toekomst busvervoer Houten nog onzeker

Station Houten, het middenpunt van OV in Houten

Houten – Er gaan misschien nieuwe bussen rijden door en naar Houten. Provincie Utrecht zal dit jaar bepalen welk bedrijf daar rijdt. De vraag voor Houten is of dit een verbetering van het busvervoer kan gaan betekenen.

Provincie Utrecht heeft momenteel vijf verschillende vervoersbedrijven om tussen te kiezen. Arriva, EBS, Keolis, Qbuzz en Transdev maken op dit moment kans op het alleenrecht voor busverkeer in de twee concessies in Utrecht tussen 2025 en 2035. Zowel Utrecht Buiten, het oosten en westen van provincies, als Utrecht Binnen, de stad en omringende gemeentes, krijgen dus misschien nieuwe bussen. Houten valt onder Utrecht Binnen, waar nu QBuzz met de naam U-OV rijdt.

Het is nog onzeker wat de nieuwe concessie kan gaan betekenen voor Houten. Er wordt gehoopt dat de situatie in Houten niet verslechterd. Beleidsmedewerker Ruimtelijke Ontwikkeling en Mobiliteit Lex van der Meer: ‘De afgelopen jaren zijn er best wat verslechteringen doorgevoerd in het busvervoer en dat zouden we graag anders willen zien.’ Houten is met de trein goed verbonden met Utrecht en de rest van het land, maar van der Meer merkt dat het busvervoer in de gemeente zelf beter kan: ‘De bedrijventerreinen zijn minder goed bereikbaar met de bus. Ook het buitengebied is een aandachtspunt, daar rijdt nu een belbus en dat is toch wel een magere voorziening daar.’

Het busvervoer in Houten heeft aandacht nodig, maar het is de vraag of een nieuwe concessie dat op kan lossen. Steeds meer buslijnen worden afgeschaft, ook in Houten, omdat het OV steeds duurder wordt. Het is steeds lastiger voor de busbedrijven om financieel rond te komen. Buslijnen met minder bezoekers zijn financieel het minst rendabel en worden dan ook vaak als eerste geschrapt. Volgens Lex van der Meer is het aantal busreizigers in Houten vrij beperkt. Dit zou mogelijk kunnen komen door de goede treinverbinding die het dorp met de stad Utrecht heeft. Hierdoor is de vraag naar busreizen kleiner, maar voor de verbindingen met plekken buiten het dorp zelf werkt de treinverbinding dus mogelijk averechts.

Er is angst of Houten niet achtergesteld wordt door de provincie. De concessie waar Houten onder valt bepaalt ook welke bussen er in de stad Utrecht rijden. Het gevoel lijkt te heersen dat de aandacht vooral naar de stad gaat. Houtenaar Jesper Bakker reist vaak met de bus in Houten: “De bussen die er rijden zijn vaak te laat. In Utrecht neem ik ook vaak de bus, maar ik zie toch dat die veel vaker op tijd zijn. Als ze een nieuw bedrijf kiezen om hier te rijden hoop ik dat de gemeente hun best doet dat we niet nog meer ondergesneeuwd worden.” De gemeente kan niet bevestigen of er gelobbyd wordt bij de provincie om aandacht op Houten te krijgen.

Het lijkt in elk geval alsof Houten zich geen zorgen hoeft te maken over het compleet verliezen van de verbinding. Cijfers van de NS tonen aan dat op de twee stations van Houten bij elkaar zo’n elfduizend mensen per dag in- en uitstappen. Het nabijgelegen station Driebergen-Zeist ziet maar zevenduizend passagiers per dag, terwijl op dat station ook intercitytreinen stoppen. Daarnaast is Zeist zelfs nog groter dan Houten. Deze cijfers tonen aan dat de Houtenaren gehecht zijn aan hun verbinding met Utrecht en de rest van Nederland, wat laat zien dat de behoefte aan goede buslijnen ook minder groot is dan in andere plekken van het land. Bakker: ‘Ik neem de bus meestal uit luiheid, met tien minuten fietsen ben ik eigenlijk altijd wel bij het station.’

Over de auteur

Bram Wissink

Bram Wissink (1999) is een beginnend journalist aan de Hogeschool Utrecht. Bram is 24 jaar oud en woont in Arnhem. Hun interesses liggen vooral bij politieke journalistiek, langdurige onderzoeksjournalistiek, en LGBTQ+-onderwerpen. Bram is geboren en opgegroeid in het Achterhoekse Eibergen. Na een VWO-opleiding in Zutphen heeft die tijdens hun studie Geschiedenis afwisselend in Arnhem en Nijmegen gewoond. Tijdens die studie heeft Bram ontdekt dat hun passie bij journalistiek ligt. Hen heeft enkele artikelen geschreven en redactiewerk verricht op vrijwillige basis. Hierna volgde Bram een stage bij Follow the Money en heeft die freelancewerk gedaan voor verschillende platforms. Voor de School voor Journalistiek is Bram in Utrecht-Oost bezig met de buurten Rijnsweerd, Utrecht Science Park, Galgenwaard e.o., en Maarschalkerweerd. Hen luistert graag naar wat inwoners in de buurten te zeggen hebben en hoe zij het nieuws in hun omgeving ervaren.