Houten

Herhaling en routine aan basis betere vorm Delta Sports ’95 FC

Veld van Delta Sports

HOUTEN- Delta Sports ’95 FC is na de winterstop bezig met een mooie reeks, met 13 punten uit 5 wedstrijden klimmen ze omhoog in de derde klasse. Voor de winterstop bleef het team steken op 8 punten uit 10 wedstrijden. Assistent-coach Tim van Kouwen is ervan overtuigd dat de verbeterde vorm vooral te maken heeft met herhaling en routine.

Delta Sports ’95 FC speelde vorig jaar in de tweede klasse, maar acteert na een degradatie in de derde klasse. Het Houtens team begon moeizaam aan het nieuwe seizoen met een 5-0 nederlaag bij Odysseus ’91. Ondanks de degradatie leek de ploeg moeite te hebben in de nieuwe competitie. Van Kouwen: ‘Dat was in het begin wennen, je zag veel onzekerheid in de ploeg in de beginfase. Toen we de eerste punten eenmaal pakten, zag je al verbetering en lieten we goede dingen zien.’ Aanvoerder Ivan Hogervorst heeft een aanvullende verklaring voor de mindere resultaten in de eerste helft van het seizoen: ‘Ik denk ook gewoon een stukje ongeluk, net een bal die de verkeerde kant op valt. Ik denk dat dat vooral het probleem was, want we speelden best wel goed.’

Als een team slechte resultaten boekt, ligt een tactische omzetting voor de hand, maar volgens Van Kouwen was dit niet aan de orde: ‘We doen vooral veel hetzelfde Ik denk dat als je veel hetzelfde doet waar je zelf in gelooft en het team meekrijgt, dat je dan vanzelf resultaat ziet.’ Niet een tactisch meesterplan, maar gewoon hard en goed trainen met een plan dat er al was, lijkt de sleutel naar succes te zijn voor het team uit Houten. Hogervorst sluit zich hierbij aan: ‘We doen eigenlijk wel hetzelfde, maar ja, doordat je hetzelfde doet wordt het er beter ingeslepen.’ Het plan bleef ongewijzigd, maar de selectie kreeg wel een nieuwe impuls. ‘Er zijn twee jongens teruggekomen, dat helpt vooral, maar aan de tactiek is niks veranderd.’

Aan de sfeer binnen het team heeft het in ieder geval nooit gelegen, vertelt Hogervorst met een glimlach. ‘De sfeer heeft er altijd goed ingezeten, dat was het probleem niet. We kennen elkaar al heel lang, heel veel jongens zitten al lang bij de club, dus aan de sfeer zal het nooit liggen.’ De groep uit Houten was in de winterstop ook nog kort op trainingskamp in Zutphen. Dit sluit goed aan bij het idee dat herhaling belangrijk is voor een team. ‘We hebben een paar keer getraind, een wedstrijdje, maar vooral veel aan teambuilding gedaan’, aldus Hogervorst.

Delta Sports ’95 FC staat momenteel achtste in een competitie met dertien clubs, met de verbeterde vorm is er nog van alles mogelijk in de laatste fase van het seizoen. Van Kouwen: ‘Uiteindelijk is de doelstelling handhaven, maar ja, als je op een gegeven moment in een ritme komt dat je veel wedstrijden wint dan kan er van alles gebeuren.’ Dat ritme heeft de ploeg in ieder geval te pakken; de Houtenaren staan boven aan de ranglijst van de tweede periode en kunnen nog dromen van een periodetitel. ‘We zitten er gewoon goed in, die lijn gaan we doortrekken en dan zien we wel waar het eindigt. Het is natuurlijk het belangrijkst dat we gewoon in die derde klasse blijven’, aldus Van Kouwen.

Bekijk hier de videoproductie van Robin te Winkel:

Jelle Tax

Jelle Tax (19 jaar) is beginnend journalist aan de Hogeschool Utrecht. Hij is een gemotiveerde journalist en wil doormiddel van onderzoek en gesprekken nog meer te weten komen over de wereld om hem heen. Hij is afkomstig uit Bussum en heeft daar zijn vwo afgerond op het Goois Lyceum. Op die school ontdekte hij zijn passie voor nieuws en zette hij zijn eerste stappen op het gebied van onderzoeken en schrijven. Gaat niet uit de weg voor een gesprek en kan goed kritisch denken en vragen. Hij heeft veel kennis opgedaan over de sportwereld, maar is benieuwd naar andere onderwerpen die de journalistiek te bieden heeft. Maakt momenteel producties voor svjmedia.nl, in en over Utrecht-Oost.