Houten

Martin Meijer treedt in de voetsporen van zijn vader

Foto van de breakdance in Houten - Jelle Tax

Grijpmachines, attracties en suikerspinnen: de kermis in Houten bestaat al 48 jaar. Martin Meijer, organisator van de kermis in Houten, is de derde generatie Meijer die het regelen van de kermis voor zijn rekening neemt. Bij sommigen staat de kermis te boek als een plek waar incidenten plaatsvinden; Het Rond in Houten was twee jaar geleden het toneel van ongeregeldheden. Aan de andere kant is de kermis een plek waar gezinnen komen om met hun kinderen een knuffel te winnen uit de grijpmachines. Maar wat zit er achter de organisatie van een kermis, en hoe voorkom je die rellen?

Wist je vroeger al dat je net zoals je vader en opa in de kermiswereld wilde werken?

Nou ja, ik ben erin geboren en getogen, dus je zit al wel soort van in die wereld. Het is in ieder geval geen onbekend terrein. Ik wist niet zeker of ik ook echt in die wereld ging werken, maar door het overlijden van mijn vader heb ik de zaak overgenomen.

Welk gevoel geeft het organiseren van de kermis jou?

Dat is heel leuk, die historie gaat gewoon al heel erg lang terug. Ik denk dat wij de kermissen al bijna 50 jaar organiseren hier in Houten. Mijn opa is hier begonnen, daarna mijn vader en nu ik.

Wanneer begin je met de organisatie van de kermis?

De eerste stappen werden vorig jaar gezet in november, we beginnen dan met het plannen van een datum. Als de datum staat, starten we met het plaatsen van advertenties, daar reageren exploitanten op die op de kermis willen staan. Daarna hebben we de kermis samengesteld in de maand januari en kunnen we beginnen met schetsen. Die tekening sturen we op naar de gemeente en dan gaat de gemeente in samenspraak met de veiligheidsdiensten bekijken of dit allemaal haalbaar en volgens de regels is. Als dat het geval is, krijgen we een vergunning en dan staan we twee maanden later hier, op Het Rond.

Een brutale vraag, hoeveel kost het om een kermis te organiseren?

Dat is verschillend en dat ligt eigenlijk aan jezelf, hoe groot je het wil maken. Soms vraagt de gemeente geld en dan moet je de gemeente geld bieden om de kermis te kunnen organiseren. Gelukkig hebben wij een goede relatie met de gemeente Houten. Ik hoop dat we hier nog heel lang mogen komen.

Gaan er wel eens dingen mis op de kermis? Je had twee jaar geleden de rellen hier op Het Rond, hoe probeer je dat te voorkomen?

Nou, twee jaar geleden waren de rellen niet óp de kermis, die waren naast de kermis. Dat is toch iets anders, maar de kermis wordt daardoor wel in een kwaad daglicht gesteld.

Heb je extra maatregelen genomen, dat in het geval van rellen rondom de kermis het wel gescheiden blijft?

Nou eigenlijk dezelfde maatregelen die destijds ook genomen werden. Loopbewaking, dat is het.

Waarom denk je dat er zo veel mensen op de kermis afkomen?

Nou ja, de kermis is een plek waar van oudsher de samenleving bij elkaar komt. Heel veel jonge jongens hebben, bij wijze van spreken, het eerste meisje ontmoet op de kermis. Wat mij betreft mag dat nog lang zo doorgaan!

Om af te sluiten, gaat u zelf nog wel eens in een attractie?

Haha, nee tegenwoordig word ik misselijk van de attracties. Vroeger wel ja, maar als mijn dochter me nu vraagt om mee te gaan, sla ik toch even over.

Bekijk hier de videoreportage van Robin te Winkel:

Jelle Tax

Jelle Tax (19 jaar) is beginnend journalist aan de Hogeschool Utrecht. Hij is een gemotiveerde journalist en wil doormiddel van onderzoek en gesprekken nog meer te weten komen over de wereld om hem heen. Hij is afkomstig uit Bussum en heeft daar zijn vwo afgerond op het Goois Lyceum. Op die school ontdekte hij zijn passie voor nieuws en zette hij zijn eerste stappen op het gebied van onderzoeken en schrijven. Gaat niet uit de weg voor een gesprek en kan goed kritisch denken en vragen. Hij heeft veel kennis opgedaan over de sportwereld, maar is benieuwd naar andere onderwerpen die de journalistiek te bieden heeft. Maakt momenteel producties voor svjmedia.nl, in en over Utrecht-Oost.