Houten

FC Delta groot succes G-voetbal

HOUTEN – FC Delta zet zich sinds 1995 in voor inclusief voetbal, ongeacht achtergrond of beperkingen. Het recente hoogtepunt van de club is het succes van het G-voetbal. Na 28 jaar in de lokale gemeenschap te hebben geïnvesteerd, kijkt FC Delta hoopvol uit naar een toekomst vol groei en voetbalplezier voor iedereen.

Sinds de oprichting in ‘95 heeft de voetbalclub FC Delta zich altijd ingezet om een plek te bieden waar iedereen, ongeacht hun achtergrond of beperkingen, van voetbal kan genieten. Er is in 1995 een jeugd G-voetbalteam gestart, maar de spelers zijn opgegroeid en er vond geen nieuwe werving plaats, dus ook geen nieuwe stroom G-voetbal. Het recente uitgangspunt van de club ligt sinds januari weer bij dit team: een team van kinderen met internaliseerde uitdagingen, zoals bijvoorbeeld ADHD en autisme. In januari van dit jaar had Paul van der Rijt (trainer, coach en coördinator van de G-jeugd) het G-team nieuw leven ingeblazen, wat het inmiddels erg goed doet. Het besproken succes van het G-voetbalteam is te vinden in het contact met de scholen die helpen met de werving voor de teams.

Paul van der Rijt, nam dit jaar het initiatief om een nieuw G-voetbalteam in Houten op te richten. Hij klopte aan bij de Delta-groep, waar hij zich in januari bij aansloot en zijn idee over het G-voetbal met open armen werd ontvangen. Naast Paul maken ook ouders deel uit van het trainerscorps, die werden gerekruteerd en gezamenlijk de KNVB-opleiding voor G-jeugdtrainers hebben voltooid. Paul legde uit: ‘Het is een uitdagende doelgroep, en we willen het graag goed doen.’ Het door Rijt gemaakte beleidsplan zal een structuur verzorgen voor een permante doorstroom die de toekomst van G-voetbal verder uit zal breiden.

Ivanka Kok

Ivanka Kok (2000) is een studente aan de Hogeschool Utrecht die in 2023 is gestart met haar bacheloropleiding journalistiek. Met een brede interesse en een achtergrond in de grafische sector, inclusief fotografie, videografie en videomontage, beschikt ze over een uitgebreide skillset en kan ze op vele terreinen worden ingezet. Ivanka heeft enige ervaring in het voeren van interviews, omdat ze haar eigen radioprogramma heeft gepresenteerd bij radiostation A-FM. Haar doel is om informatie te verspreiden die puur feitelijk en objectief is.