Innovatief concept NH Radio: De Lunchbus

In opdracht van NH Nieuws ben ik samen met Madelon Spierenburg, Lisa Bakker, Julia Kruit, Maud Hekman en Stan van den Broek aan de slag gegaan met de ontwikkeling van een innovatief idee voor NH Radio. Deze radiozender bestaat inmiddels al zo’n 33 jaar. In overleg met de opdrachtgever kwam naar voren dat NH-Radio meest luisteraars wil trekken en zich daarom wil ontwikkelen. Om hiervoor tot een innovatie te komen, maken we gebruik van de Design Thinking Methode.

Onder andere door middel van het bekijken van de huidige NH radioprogrammering, het maken van een publieksanalyse, het afnemen van interviews naar de wensen en behoeftes van de NH-luisteraars én de feedback die wij hebben ontvangen van de opdrachtgever (Jos Heeremans, eindredacteur en presentator bij NH Radio, is een definitief idee bedacht waarmee NH Radio meer luisteraars kan trekken.

De Lunchbus: Iedere week komt de lunchroom op wielen naar een andere plek in Noord Holland. We komen jouw kant op in de middagpauze om in gesprek te gaan over wat er speelt in jouw buurt. De bus trekt dus naar meerdere plekken in de regio. Iedere week naar een andere gemeente. In de Lunchbus praten we met bewoners over de onderwerpen die er op dat moment spelen in de gemeente.  Op deze manier ontstaat er interactie met de buurtbewoners  en er is duidelijk een live-element aanwezig. Bovendien wordt NH Radio door middel van de Lunchbus ook nog zichtbaarder. Op deze manier hopen we dat dit nieuwe luisteraars nieuwsgierig zal maken en proberen we ze hiermee uiteindelijk naar NH Radio lokken.

Benieuwd naar het hele proces waardoor het idee van ‘De Lunchbus’ is ontstaan? Bekijk hier het hele bestand waarin alle vijf de fases (Empathize, Define, Ideate, Prototype en Test fase) van de Design Thinking Methode zijn doorgenomen.

Afstudeeropdracht_Innovatie NH Radio