Peilingen #3: Volt mogelijk in kamer, D66 wint zetel

Grafiek door: Samuel Groenewoud

Hier wordt wekelijks op maandag de laatste peilingen bijgehouden. In deze serie worden de laatste ontwikkelingen besproken die invloed op deze peilingen hebben.

Deze peiling is op basis van data die bekend waren voor het lijsttrekkers debat van zondagavond 28 februari. Het debat is het eerste grote tv debat. Verwacht wordt dat het debat invloed gaat hebben op de peilingen van volgende week.

Wat gebeurt er op rechts?

Op rechts zijn geen veranderingen te zien ten opzichte van vorige week. De VVD, PVV, CDA, CU, 50PLUS en SGP behouden het zelfde aantal zetels in de peilingen.

Wat gebeurt er op links?

Ook op links zijn er geen wijzigingen in de peilingen. De PvdA behoudt haar 1 zetel voorsprong op GroenLinks. Toch kan het lijsttrekkers debat van RTL dat gisteravond plaatsvond hier verandering in brengen.

Wat gebeurt er in het midden?

D66 wint een zetel, de partij staat nu op 15 zetels in de peilingen. De partij die onderdeel van het demissionair kabinet is, verliest hiermee 4 zetels in vergelijking met de verkiezingen van 2017.

Wat gebeurt er met de nieuwe partij(en)?

Het lijkt onwaarschijnlijk, maar D66 heeft haar zetel mogelijk van JA21 gekregen. De partij van Joost Eerdmans en Annabel Nanninga verliest een zetel in de peilingen. Nieuw in deze grafiek is Volt. Gemiddeld komen ze nog niet uit op een zetel, maar in het meest positieve geval voor Volt haalt de partij 2 zetels. Volt is een jonge partij die gericht is op het klimaat en Europa. Ook heeft Volt in haar partijprogramma een jongerenplan. In dit plan staan vier punten: een solidariteitsplan wegens corona, het aanpakken van jeugdwerkeloosheid, een coronajaar in het onderwijs waarbij studenten hun geld terug krijgen over de tijd dat zij niet op locatie les konden hebben en als laatste het verbeteren van het mentale welzijn. Ook zet de partij zich in om meer jongeren in de tweede kamer te krijgen. Ze vinden namelijk dat jongeren het beste weten wat goed is voor jongeren.

Welke coalities zijn mogelijk op basis van deze peilingen?

Om een meerderheid te behalen in de tweede kamer moet je minimaal 76 zetels hebben.

De VVD haalt 40 zetels in deze peilingen. Dit betekent dat zij de grootste is en mag formeren. De VVD zal hoogstwaarschijnlijk opzoek gaan naar partijen die in de buurt liggen van de standpunten van de partij.

Optie 1: VVD (40) CDA (19) D66 (15) CU (6)

Als het huidige demissionair kabinet besluit door te regeren komen ze op 80 zetels uit. Toch is de kans niet heel groot dat deze optie werkelijkheid wordt. De aanhang van D66 was niet tevreden over de partij haar regeringsdeelname. Veel kiezers verkasten in de peilingen naar linkse partijen. Een nieuwe deelname aan een rechts kabinet kan bijzonder slecht uitpakken voor D66. Ook speelt mee dat dit kabinet gevallen is. Het ligt niet voor de hand dat ze in deze vorm verder regeren.

Optie 2: VVD (40) CDA (19) CU (6) SGP (3) gedoogsteun PVV (19)

Zonder de PVV komt dit kabinet op 68 zetels en behaald de benodigde 76 niet. Deze optie is dan ook eigenlijk niet mogelijk. De VVD zal de PVV niet vertrouwen nadat de PVV al eens eerder haar gedoogsteun introk. Ook regeren met de SGP zal moeilijk worden. Waar het CDA en de ChristenUnie waarschijnlijk nog wel oké zijn met een coalitie met de SGP, lijkt het onwaarschijnlijk dat de VVD een goede match is met de conservatieve partij. De standpunten rond sekse en het homohuwelijk van de SGP botsen met de liberale standpunten van de VVD.

Optie 3: VVD (40) CDA (19) D66 (15) SP (10)

Deze mogelijke coalitie zou 84 van de zetels bezetten. In meerdere interviews heeft Lillian Marijnissen aangegeven dat zij met haar SP de VVD niet uitsluit. Dit is voor het eerst sinds jaren dat de SP de VVD niet uitsluit. Toch zou deze mogelijke coalitie om een andere reden weinig kans van slagen hebben. In deze coalitie zit namelijk pro- en anti-Europa: D66 en SP. Het is zeer onwaarschijnlijk dat deze partijen samen willen regeren.

Optie 4: VVD (40) GroenLinks (12) D66 (15) PvdA (13)

Dit schoolvoorbeeld van een paars kabinet zou 80 zetels behalen. GroenLinks en de PvdA willen niet zonder elkaar regeren. Vooral de PvdA heeft nog nachtmerries van het regeren in een paars kabinet zonder bondgenoot. Lees: Politieke partijen aan de hand van cijfers: PvdA uit op eerherstel – SvJ Live (svjmedia.nl). De vraag is of de VVD zin heeft in zo’n linkse coalitie. Ook de paarse kabinetten in het verleden doen de vraag reizen of er überhaupt wel een partij zin heeft in een rechts-links kabinet.

We kijken uit naar je reactie, laat ‘m achter onderaan de post. Je reactie verschijnt na goedkeuring door de SvJ Live redactie.