Vrouwen vinden zelfvertrouwen door Stay Away Workshop

Weerbaarheid en zelfverzekerdheid, daar draaide het om bij de Stay Away workshop van ‘Krav Maga Leidsche Rijn’, afgelopen donderdag 7 maart. De workshop vond plaats op de vooravond van Internationale Vrouwendag, in basisschool de Oase. Hier werd de gymzaal voor even omgetoverd tot een arena van empowerment en zelfverdediging, waar vrouwen leerden hoe ze zichzelf kunnen beschermen in gevaarlijke situaties.

De noodzaak van deze zelfverdedigingsworkshop wordt onderstreept door cijfers van het Atria Kennisinstituut; driekwart van de vrouwen in Nederland heeft te maken gehad met seksuele intimidatie, en één op de tien vrouwen is verkracht.

Na geconfronteerd te zijn met deze cijfers, besloot eigenaar en begeleider Arik Nativ over te gaan op actie. Samen met zijn team van trainers en vrijwilligers bedacht hij de Stay Away workshop. Hiermee hoopt hij vrouwen weerbaarheid te geven met behulp van Krav Maga, ook wel ‘contactgevecht’, om Leidsche Rijn zo veiliger te maken.

Bad guys

Bij deze workshop kregen vrouwen de kans om te oefenen met gevaarlijke scenario’s. Om de situaties zo realistisch mogelijk na te bootsen, waren er ‘bad guys’ aanwezig bij de workshop. Op het eerste oog lijken deze bad guys intimiderend en groot, maar in werkelijkheid zijn het vrijwilligers met hart voor de veiligheid van vrouwen. “Negen van de tien keer geeft de vrouw zichzelf de schuld, maar het is nooit hun schuld”, zegt ‘bad guy’ Adri Stooker. De mannen lieten zich vrijwillig meerdere keren schoppen, slaan en bijten door de vrouwen. Josephine, een deelneemster, deelt haar bevindingen: “Als ik dan zo’n grote sterke man kan uitschakelen, dan voel ik me heel sterk”.

Hoewel de vrouwen worden aangemoedigd om alles uit de kast te trekken om zo veilig uit een situatie te kunnen ontsnappen, benadrukt trainster Saskia Corveleijn dat er een duidelijke grens is. Deze grens ligt tussen zelfverdediging en mishandeling. “Wij zijn van mening dat mensen die grensoverschrijdend gedrag vertonen, gecorrigeerd moeten worden, maar niemand verdient het om compleet mishandeld te worden”, aldus Corveleijn.

De stem als wapen

De workshop hielp de vrouwen niet alleen om zich fysiek te bewapenen tegen geweld, maar leerde hen ook hoe ze hun stem kunnen gebruiken. Hiervoor is namelijk geen spierkracht nodig, en zo kan eventueel fysiek geweld worden voorkomen. Het vermogen om op een vastberaden manier te communiceren, kan dienen als afschrikmiddel tegen potentiële aanvallers. Nativ leerde de vrouwen hoe ze hun stem effectief als wapen kunnen gebruiken. Vrouwen moeten volgens de trainer niet bang zijn om te schreeuwen. Dit zal volgens hem de ander in een veel gevallen afschrikken en bovendien vernederen. In de zaal galmt het even later dan ook “ballen, neus, neus”, terwijl de vrouwen gerichte bewegingen maken naar de ‘bad guys’.

Nee is nee

Een aantal van de deelnemende vrouwen heeft zelf nare ervaringen gehad, wat maakt dat deze workshop mogelijk emotionele reacties kon uitlokken. Zo was er één scenario waarbij de vrouwen geconfronteerd werden met een plastic mes op de keel. Dit kan realistisch aanvoelen voor zij die eerder een soortgelijke situatie hebben meegemaakt. Een veilige omgeving met onderling vertrouwen en respect is daarom des te belangrijker. Corveleijn geeft aan hoe ze zorgen voor een veilige omgeving: “Bij het scenario met het mes op de keel, is er afgesproken dat de mannelijke vrijwilligers de vrouwen niet in de ogen aankijken, want dat zou te heftig worden. Op die manier simuleren we dus wel de echte situaties, zonder dat we daarbij bewust de grens over gaan.” Indien de vrouwen zich niet veilig voelden tijdens de workshop, waren ze vrij om hun grenzen te communiceren en ze mochten dan ook altijd ‘nee’ zeggen.

Wanneer met iets ‘nee’ wordt bedoeld, is in de praktijk niet voor iedereen even duidelijk, legt Nativ uit. Hij onderstreept hierbij het verschil tussen mannen en vrouwen: voor vrouwen geldt dat iets pas ‘ja’ is, als de ander expliciet ‘ja’ heeft gezegd. Bij mannen daarentegen, wordt alles als ‘ja’ beschouwd, tenzij er duidelijk ‘nee’ wordt gezegd. “Nee is nee”, oppert Nativ. Door rekening te houden met dit verschil tussen mannen en vrouwen, kunnen mogelijk ongewenste situaties vermeden worden.

Bekijk hier het video-interview van Julia Lozeman met Arik Nativ, de eigenaar en trainer van Krav Maga Leidsche Rijn, over het belang van de Stay Away Workshop: