De Onvergetelijke Kookclub voor de eerste keer op nieuwe locatie

De nieuwe locatie van De Onvergetelijke Kookclub.

De Onvergetelijke Kookclub organiseerde 28 februari voor het eerst hun activiteit op een nieuwe locatie. De kookclub voor mensen met dementie was eerst iedere laatste woensdag van de maand te vinden in het buurthuis De Buren. Vanaf nu is De Onvergetelijke Kookclub te vinden op de Johanna Hoeve van het Onvergetelijke Leven.

De reden voor de verhuizing is, omdat er te veel leden zich hebben aangemeld voor de kookclub. De ruimte werd simpelweg te klein. Daarnaast was buurthuis De Buren niet ideaal, omdat De Onvergetelijke Kookclub geen eigen ruimte had. Dit veroorzaakte onrust onder de mensen met dementie en de vrijwilligers.

Het was lastig om te zoeken naar een geschikte locatie, omdat er rekening moet worden gehouden met een aantal voorzieningen. Het moet makkelijk bereikbaar zijn, er moeten voldoende parkeerplaatsen zijn en een wat ruimere keuken. Vrijwilliger coördinator Gerda van Ginneken (65) vertelt: ‘ik heb wel gezocht naar een geschikte locatie in Utrecht centrum, maar deze zijn er gewoon niet zoveel. De mensen die bij de kookcursus aanwezig zijn, komen bijna allemaal uit de Meern, Vleuten en Leidsche rijn. We hopen dat mensen uit Utrecht ook naar de cursus komen’ vertelt Van Ginneken verder.

‘Deze kookclub heeft best een lange aanloop tijd gehad. Vanaf november 2023 zijn er meer belangstellende en zijn er nu zes koppels aangemeld’, zegt Van Ginneken. Daarmee is de kookclub uit zijn jasje gegroeid bij het buurthuis bij de buren, zoals eerder werd vermeld. Dus tijd om een andere ruimte te zoeken.

Vrijwilligers

De vrijwilligers zijn enthousiast over de nieuwe locatie. ‘Wat een fijne ruimte’ en ‘wat een mooie keuken’ zijn enige opmerkingen die door de ruimte klinken. ‘Een ruime keuken is belangrijk zodat we goed kunnen helpen’ zegt Jozien Kriekaard (71) een vrijwilliger bij de Onvergetelijke Kookclub. De mensen met dementie ondersteunen we altijd extra. Ze komen met iemand mee en dan gaan we gewoon aan de slag’ vertelt Krikaard vooraf aan de activiteit. De nieuwe keuken is even wennen voor de mensen, maar dit moet wel goedkomen volgens de vrijwilligers. Je loopt elkaar tenminste niet meer in de weg, het serviesgoed is georganiseerd opgeborgen en het werkt makkelijker, omdat iedere vrijwilliger zijn eigen aanrecht heeft om aan te werken, vult Van Ginneken aan.

Initiatief

De onvergetelijke Kookclub bestaat al langer. Het is ontstaan na een paar seizoenen van het programma ‘Restaurant misverstand’ en op initiatief van Alzheimer Nederland onvergetelijke kookclub gestart. Een kookclub voor mensen met dementie. Mensen met de diagnose dementie kunnen zich samen met hun partner, gezinslid of vriend(in) aanmelden. Onder begeleiding van een kok van Resto VanHarte  wordt een driegangendiner bereid. Daarna wordt er samen gedineerd. Er kunnen tien koppels deelnemen aan een kookavond. Het ontgroeien van de nieuwe locatie sluit Van Ginneken dan ook niet uit, maar voor nu is De Onvergetelijke Kookclub erg blij met de nieuwe ruimte. Ook de regionale Afdeling van Alzheimer Nederland in Utrecht is in 2022 in samenwerking met Resto Vanharte een Onvergetelijke kookclub gestart. In de provincie Utrecht zijn diverse regionale afdelingen van Alzheimer Nederland. De afdeling waar deze Onvergetelijke Kookclub onder valt is Alzheimer Nederland gemeente Utrecht.

De Financiën

De Vriendenloterij heeft het starten van de kookclubs mogelijk gemaakt door het toezeggen van een start financiering voor twee jaar. Daaruit zijn in 2022 en 2023 ruim 30 Onvergetelijke Kookclubs ontstaan. Zo ook dus in Utrecht. De financiële afwikkeling werd door het landelijk bureau van Alzheimer Nederland verzorgd.

Vanaf 2024 staan de kookclubs op de begroting van de regionale afdelingen. Het verwerven van de financiële middelen is nu een taak van de regionale afdelingen. Voor nu is dit voor de afdeling Alzheimer Nederland gemeente Utrecht geen probleem. Naast een budget vanuit Alzheimer Nederland heeft de afdeling ook een subsidierelatie met de gemeente en is zij actief in het aanschrijven van fondsen en is de verwachting dat ook deze activiteit financieel gedragen kan worden. Ook wordt er een kleine bijdrage van €10,-  gevraagd van de deelnemers.

Een aanvullend video-interview over de belangen van het organiseren van de kookclub, met Gerda van Ginneken (65), Desiree Bergers (55) en Chantale Bergers (59), door Chimène de Jonge, ziet u hieronder:

Nina Bakker

Mijn naam is Nina Bakker, ik ben studente journalistiek aan de Hoge School Utrecht. Ik ben geboren en woonachtig in Gorinchem. Momenteel ben ik 18 jaar. Voor mijn studie heb ik eerst de mavo (Cum Laude) en daarna de havo afgerond. Voor mijn mavo heb ik het jaarboek gemaakt van mijn examenjaar. In mijn eerste jaar als journalistiek student wil ik vooral basiskennis opdoen over het vak. Het maken van een eigen nieuwswebsite op SvJ media sluit hier ook mooi op aan, want als je iets in de praktijk veel doet leer je ook sneller. Ik heb dan ook erg veel plezier in het werk wat ik hiervoor moet verrichten. Mijn journalistieke interesses liggen vooral bij mode en cultuur. Ik ben hier in mijn vrije tijd dan ook graag mee bezig. Een voorbeeld hiervan is dat ik een bijbaantje heb bij de Douglas. Op het eerste gezicht is het misschien geen journalistiek werk, maar je bent wel continu bezig de klant te ondervragen om een product te zoeken wat goed bij die klant past. Het werk bij een parfumerie is natuurlijk ook iets wat weer aansluit bij het werk op een moderedactie. Voor info: nina.bakker@student.hu.nl