De Meernse Karin Elias genomineerd voor vrijwilliger van het jaar

Buurtcentrum de Pijler in De Meern, te Utrecht

Karin Elias (50) maakt kans om de Utrechtse Vrijwilligerstrofee van 2023 te winnen. Ze is immers vrijwilliger bij het buurtcentrum de Pijler in de Meern. Op 7 december, de Nationale Dag van de Vrijwilliger, zal bekend worden gemaakt of ze met de prijs, van 500 euro, naar huis mag.

De vrijwilliger helpt twee dagen per week mee in het buurtcentrum. Dit doet ze al vijftien jaar lang met plezier. Ze heeft verschillende taken, zoals het schoonmaken van de keuken of het zetten van thee en koffie, maar uiteraard ook om de locatie sfeervol te maken. Dat is per slot waar ze het liefst mee bezig is. ‘Ik houd van gezelligheid en ik vind het leuk als mensen zich bij mij gastvrij voelen.’ Het liefst zou ze zelfs kaarsjes neerzetten, maar dat is niet toegestaan wegens brandveilige redenen.

In de afgelopen vijftien jaar dat mevrouw Elias zich heeft ingezet als vrijwilliger voor dit buurtcentrum, is er volgens haar niet veel veranderd. Er is weliswaar een daling in activiteiten geweest vanwege de corona periode, maar dat is alweer bijna als vanouds.

Ze betekent veel voor de buurtbewoners, maar dat geldt ook zeker andersom. Zo heeft mevrouw Elias al vaker mee moeten maken dat een van deze bewoners is komen te overlijden. Dat vindt ze dan ook erg verdrietig. De connectie beschrijft ze dus als zeer goed.

Ondertussen is ze erg gespannen voor de uitkomst. Het zou volgens haar een eer zijn om te winnen, maar ze is ervan overtuigd dat ze het samen met de andere vrijwilligers waar maakt. ‘Ik vind het leuk dat ik genomineerd ben, maar we doen het met z’n allen.’

Karin Elias werkt al 15 jaar als vrijwilliger bij buurtcentrum de Pijler in de Meern. Raúl Carrera spreekt haar over haar ervaringen.

Audio-interview: Raúl Carrera

Noa Eggebeen

Ik ben Noa Eggebeen en eerstejaars student journalistiek aan de Hogeschool Utrecht. Ik ben 19 jaar oud en kom oorspronkelijk uit een klein Zeeuws dorpje bij de Belgische grens. Als klein meisje keek ik graag naar programma’s als 3 op Reis. Ik kon dan ook niet wachten om naar de grote stad te verhuizen en de wereld te ontdekken. Nu woon ik op kamers in het mooie Utrecht. Als ik afgestudeerd ben hoop ik onderzoek te gaan doen naar verschillende kwesties die in de wereld spelen en hier een reportage over te maken of meewerken aan een documentaire. Daarnaast ben ik ook dol op reizen. Ik hoop dan ook dat dit later voor mij te combineren valt met een baan in de journalistiek.