Eerste NLdoet wijkevent in Vleuten-De Meern: “Als je iets goeds doet voor een ander, word je daar ook zelf blij van.”

Banner van NLdoet die buiten het biliotheekgebouw staat te wapperen

In het kader van NLdoet, een initiatief van het Oranjefonds, is er in Vleuterweide voor het eerst een wijkevent georganiseerd bij de Bibliotheek Vleuterweide. Dit is gedaan door de wijkalliantie Seniorvriendelijk Vleuten-de Meern in combinatie met de stichting WIL in je buurt. Mensen konden hier vanaf twee uur ‘s middags langs verschillende tafels lopen waar vrijwilligersorganisaties paraat stonden om informatie te geven over allerlei soorten vrijwilligerswerk. Jacques van der Bom (69) vertelt waarom dit event wordt georganiseerd, hij is een vrijwilliger voor WIL in je buurt en is daarvan de coördinator communicatie. Na zijn pensionering wilde hij zich nuttig maken en besloot hij vrijwilliger te worden.

Kunt u mij vertellen wat voor een soort evenement dit is?

Wij haken in op NLdoet, maar wij doen niet precies wat zij doen. In de hele maatschappij wordt steeds meer een beroep gedaan op vrijwilligers, ook daar waar vroeger de overheid aan zet was, met name in de zorg. Maar die mensen zijn er niet meer, de professionals zijn er niet meer. En er wordt steeds meer een beroep gedaan op vrijwilligers, maar er komen ook steeds minder vrijwilligers. Het lijkt wel of ouderen dat vooral doen, maar jongeren zijn er helemaal niet meer in geïnteresseerd.

Dit betekent dat elke organisatie afzonderlijk ongelooflijk veel moeite moet doen om vrijwilligers te krijgen. Die gaan dan doen aan storytelling in de krant, een advertentie erin zetten of foldertjes verspreiden. Wij hebben gezegd: Laten we eens allemaal bij elkaar komen, laten we dat eens op één plaats doen en dan met zijn allen. Dan hebben we dus maar één keer communicatie en bovendien nog communicatie van NLdoet. Op deze manier heb je veel meer kans dat mensen ook naar je toekomen.

Dus bij dit evenement gaat het niet zozeer om te vragen of je bij ons vrijwilligerswerk komt doen. Maar wij willen zeggen: vrijwilligerswerk is voor de vrijwilligers zelf ook heel erg goed, want je doet mee aan de maatschappij, je bouwt nieuwe sociale contacten op en je krijgt een netwerk. Je voelt je ook weer zinvol. Iets goeds doen voor een ander is ook fijn, als je iets goeds doet voor een ander, word je daar ook zelf blij van.

En dat proberen we eigenlijk meer duidelijk te maken. Vrijwilligerswerk is goed voor je en kijk nou eens wat er in de wijk allemaal is, in plaats van die ene club mensen, en kies daaruit wat jou energie geeft. Want vrijwilligerswerk moet je alleen maar doen als het je energie geeft, want je doet het gratis.

U had het erover dat vrijwilligerswerk juist vaak door ouderen gedaan wordt, wat voor mensen proberen jullie hier vandaag aan te trekken?

De doelgroep is eigenlijk alle bewoners van Vleuten-De Meern, wel vanaf een bepaalde leeftijd natuurlijk, zeg vanaf 18 jaar ongeveer.

Dit is de eerste keer dat dit wordt georganiseerd, waarom hebben jullie besloten dit evenement te organiseren?

Binnen de wijkalliantie constateren we dat de vrijwilligers steeds spaarzamer worden, terwijl we graag een beroep doen op die vrijwilligers en omdat we gewoon te weinig van de overheid kunnen krijgen. Dat is de overheid niet te verwijten, het is er gewoon niet. Omdat WIL in je buurt een organisatie is met honderd vrijwilligers, is het logisch dat wij dan die kar trekken.

Dus het is eigenlijk puur georganiseerd omdat we dit hebben geconstateerd en omdat als we nu geen actie ondernemen het hartstikke fout loopt. Er wordt zoveel gevraagd naar, van en om vrijwilligers. Dat we moeten zorgen dat die vrijwilligers er dan ook wel zijn. En dat lukt niet als ieder afzonderlijk zijn vrijwilligers wil werven, het zou misschien kunnen, maar die moeten dan ook aan de vrijwilligers denken.

Wat verwachten jullie vandaag van dit evenement?

Mijn hoop is dat de mensen de communicatie hebben gezien en ook echt daadwerkelijk komen, dat zou het voor mij al doen. Er is niks zo erg als je iets organiseert en er komt bijna niemand. En als je dan verder mag hopen, dan hoop ik ook dat er leads uitkomen en er mensen zijn die zeggen: “Ik wil, ik vind het eigenlijk wel goed, laten we maar contact met elkaar hebben.”

In de onderstaande reportage spreekt Charley Adel met twee vrijwilligersorganisaties over het tekort aan vrijwilligers en de oplossingen die nodig zijn. Ook laat ze een beeld zien van het NLdoet wijkevent in Vleuterweide.

Heleen van Leeuwen

Heleen van Leeuwen is een achttienjarige student journalistiek aan de Hogeschool van Utrecht, opgegroeid en wonende in Cothen. Hiervoor heeft ze haar vwo afgerond. Ze heeft veel interesses, vooral op het gebied van wetenschap en cultuur. Onderwerpen zoals de ruimte en techniek, maar ook geschiedenis, fascineren haar en ze vindt het dan ook leuk om te lezen over de ontwikkelingen en ontdekkingen in die vakgebieden. Ze houdt ervan om verhalen van mensen te horen, en volgt grote gebeurtenissen graag op de voet via nieuwssites. Ze is erg geïnteresseerd in wat er speelt in de wereld. Een van Heleens hobby's is creatief schrijven, waaruit ook de interesse voor deze opleiding is ontstaan. Ook is ze creatief en tekent ze en schildert ze. Maar na de school voor journalistiek weet ze ondanks deze interesses nog niet welke kant ze op wil, documentaires maken lijkt haar interessant, maar ook podcasts en stukken schrijven liggen haar wel. Ze houdt haar opties nog open en kijkt rond, aangezien dit allemaal nog nieuw voor haar is.