Leidsche Rijn of Vleuten? Nieuwbouwwijk versus dorp

Dit jaar wordt het 25-jarig jubileum van Leidsche Rijn gevierd: maar een stukje verder ligt een wijk met véél meer historie. Vleuten bestaat al heel lang en is in 2001 geannexeerd door Utrecht, wat niet zonder slag of stoot is gegaan.

Voor de annexatie was het de gemeente Vleuten- De Meern, waar Haarzuilen ook nog onder viel. Nu zijn het enkel nog losse wijken behorend bij Utrecht. Voor velen uit Vleuten is dit niet een verandering die met open armen is ontvangen. Maar ondanks de annexatie zet Ad van Zoeren zich alsnog in om de cultuur van Vleuten zo goed mogelijk te behouden: ‘’We moeten zuinig zijn op onze identiteit, want dan blijft het Vleuten- De Meern ondanks dat het Utrecht is.’’

Ad, geboren en getogen in Vleuten heeft 42 jaar geleden de Historische Vereniging opgericht. Met de vereniging proberen ze het dorpse gevoel over te brengen en te laten zien hoe het vroeger was. Leidsche Rijn is gebouwd als nieuwbouwwijk en omdat het nog zo jong is kan het onpersoonlijk en ongezellig aanvoelen. Door de kleinschaligheid en de verreikende historie voelt Vleuten aan de andere kant nog erg dorps aan: ‘’Weet je wat ik leuk vindt; als ik een nieuwe klant op de stoel krijg die tegen me zegt ‘wat is dit nog lekker dorps hier hé’.’’ Volgens hem is de dorpse sfeer de reden dat mensen hier komen wonen in plaats van Leidsche Rijn.

Nu het allemaal onder één kap wordt geschoren en het dus ‘groter’ wordt, wordt de sfeer met elkaar toch wel wat minder zegt Ad. Ondanks de wat stroeve relatie tussen Vleuten en Leidsche Rijn is Ad van mening dat er niet te veel aan het oude vast moet worden gehouden. Er moet ruimte zijn voor nieuwe ontwikkelingen.

In Utrecht wordt er dit jaar aandacht besteed aan vijfentwintig jaar Leidsche Rijn. Ad van de Historische Vereniging verteld over het ontstaan van de wijk vanuit het unieke perspectief van een bewoner van Vleuten-De Meern. Door Sarah Mooij.