Theater weer op volle toeren

Podium Hoge Woerd heeft tijdens Corona veel moeten schakelen, maar is nu weer terug en toont nu iedere avond weer optredens. “Eerst moest het hele programma op de schop en daarna moesten wij veel schakelen” vertelt Marianne ter Avest.

In het theater hangt een gespannen sfeer, het is duidelijk dat de medewerkers blij zijn om weer volle bak aan de slag te kunnen. Tot niet al te lang geleden was het wel anders. Hoewel de pandemie ondertussen weer achter de rug lijkt, zijn de effecten groots en naslepend. Uit de cultuur monitor van de Boekmanstiching blijkt dat het aantal theatershows in Nederland fors is gedaald. In 2019 waren er zo’n 1.712.000 voorstellingen waren, maar in 2021 daalde dit naar 523.000.

Werkdruk

Hoewel het aantal bezoekers wat toegestaan was fluctueerde nam de werkdruk niet af. In de tijd dat er niemand naar het theater mocht komen heeft Podium Hoge Woerd haar ruimtes en zalen gerenoveerd en opnieuw nagedacht over de kleuren en wegwijzing die gebruikt wordt. De ruimtes die gerenoveerd zijn zien er als nieuwe weer uit met ieder een eigen kleur en feeling. Een van de ruimtes heeft bijvoorbeeld een glanzende laminaat vloer gekregen met donkere muren waar een patroon op is geschilderd in verschillende roze tinten. Hierdoor zorgt de ruimte voor een ontspannende, maar energieke sfeer. Helaas ging het werk niet alleen maar om leuke dingen. “De onzekerheid was wel het lastigst, je moest maar hopen dat je goed anticipeerde op de persconferenties” vertelde ter Avest. Gelukkig kan het theater deze stressvolle tijd achter zich laten. “Nu merken we dat de impact van corona op de bezoekers een stuk minder wordt” verteld een baliemedewerkster.

Schakelen

In deze tijd van verminderde tot geen tentoonstellingen was het veel schakelen. “Eerst moest het hele programma op de schop en daarna moesten de bezoekers terugbetaald worden” aldus Ter Avest. Toen de eerste lockdown kwam moest de gevolgen hiervan naar de klanten gecommuniceerd worden. Daarna moest het theater met iedere persconferentie laten weten wat deze veranderingen betekende voor de bezoekers, mochten ze alweer komen, hoeveel er mochten komen en hoe zo’n bezoek er dan uit ziet.

Spaarpotje

Programmering, het samenstellen van de theater agenda, kost normaliter een hoop geld, maar ter Avest vertelde dat dit geld niet uitgegeven werd tijdens Corona. Hierdoor konden ze dit opsparen. Nu kunnen ze dat spaarpotje goed gebruiken om het oude publiek weer terug te halen. Dit doen ze door veel reclame te maken op social media en in de omliggende wijken met de nieuwe programmalijnen. Zo brengen zij de bewoners en potentiële gasten op de hoogte van het aanbod.

Programmalijnen

Als onderdeel van hun campagne biedt Podium Hoge Woerd nu verschillende programmalijnen aan zoals theater parels, hierin komen eerder opgevoerde en goed bevallen theater stukken nogmaals terug om weer vertoond te worden. Dans Donderdag is een ander voorbeeld, hierbij wordt er een donderdag avond lang dans vertoond en vooraf is er een kort interview met een choreograaf om achtergrond te geven bij het optreden. De nieuwste programmalijn is ‘Wat speelt er’, dit programma bestaat uit ‘talks’ van deskundigen over een actueel onderwerp. Wil je meer lezen over deze programmalijn of andere? Kijk dan naar podiumhogewoerd.nl/watspeelter

Audio

Door Pepijn van Schaik

Twee jaar lang was er een corona crises. Maar hoe is Podium19 daar doorheen gekomen? Wij hebben het voor je uitgezocht.

Robbe van der Lee

Mijn naam is Robbe van der Lee, ik ben 21 jaar, woon in Alkmaar en ik studeer in het eerste jaar aan de school van journalistiek hier in Utrecht. Als bijbaan werk ik op de Customer Contact afdeling van de energieleverancier Vandebron en mijn vrije tijd breng ik door bij de studentenscouting in Utrecht en mijn thuis scouting in Alkmaar. In de items die ik maak vind ik het interessant om te schrijven over de politiek, cultuur en het milieu en dan specifiek om het te vertalen naar een lokaal niveau. De reden waarom ik dit zo boeiend vindt is omdat het onderwerpen zijn die iedereen aangaan, of je het nou op de voet volgt of niet. Daarnaast heeft bijna iedereen een mening over deze onderwerpen waardoor het altijd interessant is om hier over te spreken, of ik het er nou mee eens bent of niet. Tot nu toe heb ik items gemaakt over cultuur en sport in Vleuten en heb ik hiervoor al een hoop interessant en leuk contact gehad met bewoners in Vleuten. In de aankomende weken ga ik werken aan nog meer diverse onderwerpen zoals zorg, jongeren en wonen. Mijn lange termijn doel is om uiteindelijk radio programma’s te presenteren over de onderwerpen die mij aanspreken en hier diepte interviews over te doen.