Zo strijden de vrijwilligers bij de Tweede Kamerverkiezingen in Leidsche Rijn

Woensdag 22 november is het zo ver, we gaan weer stemmen voor de tweede kamer verkiezingen. Afgelopen weken konden we verschillende debatten en spotjes zien op tv en ook langs de weg waren de poster van politieke partijen te spotten. Bij het organiseren van zo’n dag, helpen veel vrijwilligers mee. Zo ook in Leidsche Rijn.

Mensen in Leidsche Rijn hebben de mogelijk uit 17 stemlocaties. Deze kunt u overzichtelijk vinden op de site van de gemeente Utrecht. Hier kan staat ook de toegankelijkheid per locatie. Daarnaast heb ik gesproken met Femke van der Meij, communicatieadviseur van de Verkiezingen in gemeente Utrecht, over deze mooie dag. ‘We werken dit jaar met ruim 3000 vrijwilligers op de stembureaus en bij het tellen in de jaarbeurs!’ verteld Femke. ‘De werving in ging dit jaar als een speer en daar zijn we heel blij mee.’ In Nederland mag iedereen boven de 18 jaar meehelpen als vrijwilliger, behalve als je bent uitgesloten van het kiesrecht of zelf op de stemlijst staat. Daarnaast word je goed voorbereidt.’ Meehelpen op een stembureau is vrijwillig, maar niet vrijblijvend. Het is het feest van de democratie. Daarom is het van belang dat iedereen goede basisinformatie heeft om zijn functie goed te kunnen doen. Dit doen we door o.a. door: mailings, e-learning en webinars. Waar mensen verplicht aan mee moeten doen is afhankelijk van de functie.’ De organisatie probeert dit zo leerzaam en leuk mogelijk te maken. Ze maken na afloop gebruik van Enquêtes onder de vrijwilligers om dit te verbeteren.

Heeft u interesse om de volgende verkiezingen ook te helpen? Via de site van de Gemeente Utrecht kan u zich aanmelden!

Joëlle Stolker

Joëlle Stolker volgt de opleiding journalistiek aan de Hogeschool Utrecht. Voor de opleiding schrijft ze artikelen op de website SvjMedia. Ze is geboren in Delft, maar heeft het grootste gedeelte van haar leven in Hoorn gewoond, waar ze nu ook is gevestigd. Vanaf jongs af aan schrijft Joëlle voor zichzelf al heel wat weg. Ze liet zich toen inspireren door mensen hun levensverhalen. Zoals haar vader, die door jarenlang hard werken eindelijk zijn eigenbedrijf kon opzetten. Tegenwoordig zijn dat podcastmaker Jay Shetty en Joe Rogan. Zij halen onderwerpen zoals spiritualiteit, zelfkennis, persoonlijke ontwikkeling, fysieke- en mentale gezondheid aan. Dit probeert Joëlle in haar vrije tijd toe te passen en hoopt door zo te leven ook andere mensen te kunnen inspireren.