Black Friday nadelig voor lokale winkels

Black Friday nadelig voor lokale winkels

Kleine winkels hebben minder profijt van Black Friday dan de grotere winkels. Het online shopgedrag zorgt voor een fikse concurrentie, hetzelfde geldt voor de hoge kortingen en het bredere aanbod van ketens. Toch doet de lokale winkel BLENDZ in Leidsche Rijn mee aan de actie, maar wel op hun eigen manier. 

Vrijdag 24 november is het zo ver: Black Friday gaat officieel van start, het gaat om de eerste vrijdag na Thanksgiving. Black Friday is een van origine Amerikaanse actie en luidt het begin van het kerstinkoop-seizoen in. Dit houdt kortweg in: hoge kortingen en lage prijzen.

De actie beperkt zich niet alleen tot Amerika en is tegenwoordig een geglobaliseerd verschijnsel. In landen over de hele wereld, ook waar er dus geen Thanksgiving wordt gevierd, profiteert men van de hoge kortingen. Dat betekent niet dat ook alle winkels ervan profiteren. 

BLENDZ, een lokale schoenen- en kledingzaak in Leidsche Rijn, doet ook mee aan de jaarlijkse actie. Volgens Robby, de baas van deze winkel, doen ze het bij BLENDZ op hun eigen manier.  Over de duurzaamheid-controverse rondom Black Friday heeft Robby niet veel te zeggen. Het gaat hem meer over de concurrentie met monsterkortingen van grote ketens. 

Bij hen geldt een korting op het tweede artikel dat gekocht wordt. Normaliter hebben winkels gedurende Black Friday kortingen op geselecteerde artikelen. Bij BLENDZ is dat niet het geval en gaat de korting over alle producten, wat zeer voordelig is volgens Robby. Zelf is hij niet blij met Black Friday: ‘Ik wil liever dat Black Friday er niet is. Voor lokale winkels werkt het concept niet, voor grote ketens wel.’ 

Tegen de hoge kortingen die de grote winkels bieden valt niet op te boksen. Het gaat vaak om kortingen tot wel 70%, die lokale winkels zich helemaal niet kunnen veroorloven. 

Daarbij heeft Robby, samen met de andere lokale winkels, last van het online shopgedrag. Het  online-aanbod is extensief en het kost daarbij minder moeite en tijd. Volgens Robby is dat juist zonde. Het mooie van een winkel is volgens hem de gratis service die je er bij krijgt van een medewerker, die heb je niet bij online. 

AUDIO

Yasmin spreekt met Robby, de baas van kledingwinkel Blendz in Leidsche Rijn, over Black Friday en het online koop gebruik.

Over de auteur

Annemarie Lekkerkerker

Annemarie Lekkerkerker is 21 jaar oud en woont in Amsterdam. Vanaf jongs af aan heeft ze al een passie voor video's maken, presenteren en acteren. Ze is creatief, gedreven en geïnteresseerd. Voor haar profielwerkstuk in 6 vwo heeft ze een documentaire gemaakt over de seksistische Nederlandse rapteksten en de invloed hiervan op de omgang tussen jongens en meisjes. Het was een nuttige, tevens leerzame ervaring op het gebied van monteren, presenteren en documentaire maken. In de vierde klas van de middelbare school heeft Annemarie stage gelopen in de Tweede Kamer en bij het bekende televisiebedrijf Human Factor. Daarnaast heeft ze in 2022 tijdens haar tussenjaar een seizoen voor de Avondshow met Arjen Lubach gewerkt, waar ze veel ervaring heeft opgedaan op het gebied van kritische onderzoeksjournalistiek en de dynamiek van een dagelijks tv-programma. Daarnaast zit ze tot en met december 2023 op een Theaterschool in Amsterdam, die gefocust is op camera-acteren. Bovendien post Annemarie regelmatig (amuserende/komische) content op sociale media en zou hiermee in de toekomst graag meer aandacht willen besteden aan maatschappelijk kritische thema's. Feminisme en milieu zijn thema's waar ze zich het liefste mee bezighoudt. Ze hoopt hier documentaires over te kunnen maken in de toekomst, die ze ook zelf zal presenteren.