Nieuwegein & IJsselstein

Toegankelijker met het ov voor ouderen

Met het ov reizen is voor oudere mensen steeds moeilijker. Doe mee met het ov geeft hierdoor elke maand een inloopspreek uur. Dit gebeurt in de Galecopperboog Nieuwegein. OV-ambassadeurs Johan Voortman en Florian de Knijff staan je hier te woord over wat hun doen en meemaken in zo een uur.

Wethouder mobiliteit Ellie Eggengoor meldt in een artikel van De Sociale Kaart: ‘Iedereen wil de mogelijkheid en vrijheid hebben om ergens naartoe te kunnen. Makkelijke toegang tot de bus, tram of trein is dan de eerste stap. Voor sommige mensen, denk aan ouderen, laaggeletterden, migranten of mensen met een fysieke beperking is het reizen een hele puzzel. De OV-ambassadeurs zijn vrijwilligers die anderen helpen om zelfstandig op pad te gaan. Ze maken de drempel om te reizen zo laag mogelijk. We hopen dat er veel mensen gebruik gaan maken van het spreekuur en ontdekken hoe gemakkelijk het is.’ OV-ambassadeur Florian de Knijff gaat hier verder op door: ‘Steeds meer mensen hebben moeite met het ov; autorijden wordt steeds duurder en de grote steden zijn druk bezig met het verbannen van auto’s met uitlaatgas. Dit zorgt ervoor dat steeds meer mensen voor het ov moeten kiezen. Daarvoor hebben we dit opgezet.’ opgezet.’

Het loket
‘20 jaar geleden reisde ik met de trein samen met mijn ouders, daar was een servicebalie en daar kocht je een kaartje aan het loket en dat is er niet meer,’ aldus Florian de Knijff. Tegenwoordig staan er op bijna alle stations een betaalautomaat met veel opties. De juiste kiezen kan niet altijd even makkelijk zijn. Bij de automaten kun je alleen nog maar pinnen; sommige mensen hebben alleen contant geld op zak. Dit maakt het moeilijker voor hen. Bussen accepteren geen contant geld meer, dus als je een kaartje wilt kopen moet je pinnen of inchecken met je pinpas.

Mevrouw C. Elsman is langsgekomen om haar OV-chipkaart te verlengen. ‘Ik reis meestal naar Utrecht vanuit Nieuwegein als ik geen zin heb om met de auto te gaan,’ zegt mevrouw. Ze wist niet hoe ze hem moest verlengen en eindigde dus bij het inloopspreekuur. Ze liep weer weg met de juiste informatie en een hulpfolder. Florian de Knijff vertelt: ‘Vaak krijgen we wat kleinere vragen zoals: Hoe check ik in? Hoe vind ik mijn reis? Hoe werkt 9292? Hoe vind ik mijn bus? Waar moet ik inchecken? Waar moet ik uitchecken? Ik heb nog geld op mijn OV-chipkaart; krijg ik dat terug of is dat geld weg?’

Proefrit
Als iemand het alsnog spannend vindt om te reizen met het ov, kunnen ze een proefrit aanvragen. Je gaat dan op eigen kosten met het ov reizen en oefenen. Je krijgt uitgebreid uitleg van een OV-ambassadeur en je kunt alle vragen stellen die je op dat moment hebt. Dit zorgt ervoor dat ouderen vertrouwder worden met het ov en het dus niet gelijk alleen hoeven te doen. Je kunt een proefreis simpel aanvragen op de website door een formulier in te vullen.

Hieronder een interview gehouden door Britt van der Geest met Johan Voortman en Florian de Knijff.

Monique Geenen

Monique Geenen (2004) zit op de Hogeschool Utrecht. Hiervoor heeft ze onderwijsassistent afgerond op het mbo. Ze heeft voor de opleiding nog niks gedaan met journalistiek maar sinds het begin van de opleiding in volle teugen bezig.