Nieuwegein & IJsselstein

IJsselsteins model Melissa Baas: ‘Ik heb meegedaan aan een hoop competities. Dit doe ik niet alleen voor mezelf; mijn doel is om mensen te helpen.’

Melissa Baas bij Fashion Show van Addy van den Krommenacker

IJSSELSTEIN – Melissa Baas (32) uit IJsselstein is model en ondernemer. Na het winnen van Benelux Next Top Model (2010) is Baas actief in de modellenwereld. Na vijf jaar in Dubai te hebben gewoond, vraagt ze zich af of modellenwerk echt haar roeping is. Ze besluit het over een andere boeg te gooien en stapt uit de modellenwereld. Na een aantal jaar op de bouw te hebben gewerkt, besluit ze toch weer het modellenwerk op te pakken. Hierbij wil ze wat terugdoen voor IJsselstein: ‘Bij de Miss Nederland verkiezing, waar ik dit jaar aan meedoe, kan ik wat terugdoen voor de jongeren hier in IJsselstein.’

‘Ik was achttien jaar toen ik samen met mijn vriendin Maxime haar nieuwe spiegelreflexcamera testte. Ze heeft foto’s van mij gemaakt en ze kwam met het idee om mij op te geven voor Benelux Next Top Model. Eerst zag ik dit echt niet zitten, maar ze heeft mij toch overgehaald en ik heb de foto’s ingestuurd. Het was nooit mijn droom om mee te doen aan een tv-programma of modellenwedstrijd; ik wilde namelijk altijd al architect worden. Ik ben uitgenodigd door het programma en uiteindelijk heb ik Benelux Next Top Model gewonnen! Na mijn deelname aan Benelux Next Top Model, heb ik twee jaar voor Elite Model Management in Nederland gewerkt. Hier heb ik hele gave opdrachten voor mogen doen in zowel binnen- als buitenland. Ik heb bijvoorbeeld meegelopen bij de Amsterdam Fashion Week en de Fashion Week in Parijs.

Ondanks dat ik modellenwerk geweldig vind, betaalt het niet altijd goed. Doordat we het in mijn ouderlijk huis niet breed hadden, moest ik op zoek naar een baan waar ik comfortabel van kon leven. Ik ben op mijn 21e op vakantie geweest naar Dubai, en ik kwam er toen achter dat dát het leven was waar ik altijd al van gedroomd had. De zon, het eten en de mensen daar vond ik geweldig! Tijdens de vakantie heb ik mezelf aangemeld bij twee modellenbureaus in Dubai. Omdat ik tijdens mijn vakantie alsnog veel aan het werk was, heb ik mijn vakantie verlengd. Eenmaal teruggekomen in Nederland heb ik besloten dat ik in Dubai wilde wonen. Hier heb ik uiteindelijk nog vijf jaar gewoond.

Op mijn 26e begon ik toch te twijfelen of ik een toekomst zag in het modellenwerk. Eenmaal terugverhuisd naar Nederland heb ik het modellenwerk volledig laten vallen. Ik was toe aan iets anders. Door mijn diploma voor bouwkunde architectuur, ben ik vrij snel in contact gekomen met iemand die mij een baan in de bouw aanbood. Ik ben heel erg leergierig, dus ben ik met mijn bouwoutfit de werkvloer op gegaan. Hier had ik nog steeds mijn lipgloss bij me en mijn nagels gelakt, haha! Uiteindelijk heb ik het werk op de bouw voor zo’n 3,5 jaar met veel plezier gedaan. In deze periode was ik helemaal niet bezig met modellenwerk.

Ondanks dat ik het naar mijn zin had op de werkvloer, raakte ik weer in een dilemma wat ik wilde doen. Mijn vriend stelde voor om in één jaar tijd uit te gaan zoeken wat ik wilde doen. Na een paar maanden kwam ik tot de ontdekking dat ik het verkeerde pad op ben gegaan. Ik startte mijn eigen kledingbedrijf Fashion Life by MB op en daarnaast doe ik aan dropshippen. Het is pittig om dit samen te combineren met modellenwerk; ik ben bijna 24/7 aan het werk.

Voor het modellenwerk zit ik op het moment bij Passarella Moda, van Carolien ter Linden. Zij is onder andere de producent en presentator geweest van het programma Wishing On A Star , waar ik samen met mijn halfbroer in 2022 aan mee heb gedaan. Voor de finale ben ik naar Egypte gegaan en hier heb ik ook het programma gewonnen!

Melissa Baas (links) met Carolien ter Linden (rechts) in Dubai

Ik heb meegedaan aan een hoop competities, maar dit doe ik niet alleen voor mezelf. Mijn doel is om mensen te helpen. Bij de Miss Nederland verkiezing, waar ik dit jaar aan meedoe, kan ik wat terugdoen voor de jongeren hier in IJsselstein. Je kan namelijk zien dat bijvoorbeeld in Hooghe Waerd veel gezinnen wonen die het niet heel breed hebben. Door de bekendheid van de competitie, zijn organisaties sneller bereid je te helpen. Ik kan helaas geen tonnen weggeven aan gezinnen die het minder hebben, maar als ik al één kind helpen ben ik blij!

Ik vind het geweldig om mezelf uit te blijven dagen! Dus toen ik eind vorig jaar de oproep van Top Model International tegenkwam op Facebook, heb ik me gelijk aangemeld! Ik ben tot de finale in Monaco gekomen. Je ziet een hoop verschillende nationaliteiten en types bij zo’n competitie. Omdat je in zo’n korte periode met zijn allen naar hetzelfde toe leeft, ontstaan er hele hechte banden. Dat vind ik zo bijzonder! Bij een modellenwedstrijd merk je dat de onderlinge competitie een stuk minder heftig is dan bij een missverkiezing. Ik heb vrienden voor het leven gemaakt! Er is niet bekend gemaakt op welke plaats ik ben geëindigd. Ik weet alleen dat ik in de top tien zit, ze hebben namelijk alleen de top drie bekend gemaakt.

Door mijn ervaring in het buitenland kan ik goed de verschillen zien tussen hier en daar. In het buitenland zien ze door mijn leeftijd minder snel een toekomst in mij, terwijl ze in Nederland kijken naar de dingen die ik al heb behaald. Er zijn hierdoor minder opties als je ouder wordt, maar ik probeer alsnog zoveel mogelijk bij mezelf te blijven. Want uiteindelijk word ik gelukkig van de dingen die ik doe, dus daar blijf ik zeker mee doorgaan!’

Iris Nulkes

Iris Nulkes (2006) is al sinds kleins af aan betrokken bij culturele organisaties. Na het behalen van haar havodiploma (2023) en het starten van de School voor Journalistiek datzelfde jaar, is ze gedreven om allerlei maatschappelijke en culturele vraagstukken aan bod te laten komen in Nieuwegein en IJsselstein.