Nieuwegein – Bibliotheek de Tweede Verdieping biedt ‘Bibliotheek aan Huis’ aan, een bezorgservice die naast boeken ook gezelligheid met zich meebrengt. Klanten kunnen tijdens het ontvangen van de boeken een praatje maken met de vrijwilligers, een spelletje spelen of koffie drinken. Deze service is zowel gericht op ouderen als jongere klanten en vergroot niet alleen het leesplezier, maar ook het sociaal contact.
Bezorgservice
De boekenbezorgservice is bedoeld voor mensen die niet naar de bibliotheek kunnen komen maar wel willen blijven lezen. ‘’Het gaat om mensen die, om wat voor reden dan ook, niet meer in staat zijn om naar de bibliotheek te komen terwijl ze wel willen blijven lezen. Wij bezorgen dan de boeken bij hen thuis en maken tijd vrij voor een kopje koffie, puzzel of praatje’’, vertelt Edgar Nollen, coördinator frontoffice bibliotheek de Tweede Verdieping. De bezorgservice is al een aantal jaar geleden ontstaan, maar door de coronacrisis is het aantal leden sterk teruggedrongen aangezien de vrijwilligers niet meer achter de voordeuren mochten komen. De bezorgservice is ontstaan als initiatief vanuit de bibliotheek zelf.
Eenzaamheid
Eén van de oorzaken van het ontstaan van de boekenbezorgservice is de toename van de vergrijzing en eenzaamheid in Nieuwegein. Volgens de Staat van Utrecht bevinden de meeste mensen die zich ersntig eenzaam voelen in de provincie Utrecht zich in Nieuwegein. Het RIVM heeft onderzocht dat dit aantal op 16% ligt, dit blijkt uit de factsheet Kwantitatieve Monitor Regio Deal Vitale Wijken van het RIVM. Met de boekenbezorgservice wordt er onder andere aandacht gelegd op het tegengaan van eenzaamheid. ‘’Het is een onderdeel van onze service om de eenzaamheid te doorbreken. De vrijwilliger helpt, indien mogelijk, om de stap naar buiten te zetten en de persoon kennis te laten maken met bijvoorbeeld een buurtplein of andere sociale instituties’’, aldus Edgar.
Doelgroep
Volgens Edgar Nollen zijn er verschillende redenen waarom er gebruik wordt gemaakt van de boekenbezorgservice. Zo zijn er ouderen die niet meer mobiel genoeg zijn om zelfstandig naar de bibliotheek te kunnen komen. Maar ook is er een persoon geholpen die tijdelijk gebruik maakte van de boekenbezorgservice. ‘’De persoon lag een tijdje in het ziekenhuis vanwege een operatie waardoor een bezoek aan de bibliotheek onmogelijk was geworden. Tijdens haar verblijf in het ziekenhuis hebben wij de boeken naar haar toegebracht en kon ze blijven lezen.’’ Ook heeft de bibliotheek te maken gehad met angstige mensen die hun huis niet meer uit durven en onzekere personen. Zij zijn dan bang dat ze niet zullen begrijpen hoe de fysieke bibliotheek werkt.
Om gebruik te kunnen maken van de service dien je woonachtig te zijn in Nieuwegein.
Samenwerken
Ondanks dat de boekenbezorgservice een initiatief vanuit de bibliotheek is, wordt er veel samengewerkt met professionals die werkzaam zijn op het gebied van zorg en welzijn. ‘’Onze partners van Movactor en welzijnscoaches helpen ons om in contact te komen met de doelgroep die voor ons lastig te bereiken is. Ook werken we samen met bijvoorbeeld de Algemene hulpdienst Nieuwegein, huisartsen en fysiotherapeuten.’’ Deze personen en organisaties kunnen ‘problemen’ signaleren en ons inschakelen als zij denken dat wij iets voor ze kunnen beteken, vervolgt Edgar.
Toekomstplannen
Voor in de toekomst streeft de bibliotheek de Tweede Verdieping ernaar om meer in contact te komen met professionals en de service beter onder de aandacht te brengen bij de mensen die dat nodig hebben. Op deze manier hopen ze de boekenbezorgservice weer een succes te laten zijn en terug te keren op het niveau van voor de coronacrisis.
Bekijk hieronder het interview van Iris Nulkes waarin zij met Edgar Nollen in gesprek gaat over de boekenbezorgservice van bibliotheek de Tweede Verdieping