Nieuwegein & IJsselstein

Jaarlijkse hulp bij paddentrek Nieuwegein eerder van start gegaan

Door Anna Popken  SVJ D-13

Nieuwegein – Het seizoen van de paddentrek is dit jaar eerder aangebroken in Nederland door een vroeg voorjaar. In Nieuwegein zijn ze daarom in februari begonnen met het veilig overbrengen van de padden. Vanuit het gemeentelijke omgevingsprogramma plan ‘Natuur in de stad’ helpen vrijwilligers, onder leiding van een stadsecoloog, de padden veilig over te steken. Het was eerder niet prettig om tijdens de paddentrek te fietsen in park Oudegein vanwege het grote aantal padden dat werd overreden.

Dit jaar zijn ze eerder begonnen met het helpen van de padden door een vroeg voorjaar. ‘Als de temperatuur stijgen merk je dit meteen, dan zit in elke emmer wel wat’, vertelt Maarten Koot, één van de vrijwilligers. Door de algemene stijging van de temperatuur, begint de lente ook eerder. Dit heeft invloed op de natuur. Hierdoor gaan de padden eerder op pad naar hun broedgebied.

Niet alleen tijdens de lente, maar ook in het najaar steken de padden en andere amfibieën de weg over om terug te gaan naar hun overwinteringsgebied. Het is dan ook van groot belang dat werkgroepen blijven bestaan om het voortbestaan van deze dieren te ondersteunen. ‘Vorig jaar hebben we 800 amfibieën geholpen, ook dit jaar hopen we op net zoveel vangst.’

De Gemeente Nieuwegein heeft voor het tweede jaar oprij een oproep geplaatst om padden, maar ook andere amfibieën te helpen tijdens hun trektijd. Stadsecoloog Friso Ockhuizen gaat samen met vrijwilligers uit Nieuwegein op pad om deze dieren een handje te helpen. ‘Padden zijn helaas niet zo snel en daardoor vaak slachtoffer van bijvoorbeeld brommers of fietsers.’ Aldus Ockhuizen.

Daling in padden, kikker en amfibieën

Het aantal padden, kikkers en andere amfibieën is flink afgenomen de laatste jaren. Eén van de oorzaken is verstedelijking. Hierdoor blijft er nog maar weinig veilig natuurgebied over voor de padden. ‘Wij als mensen veranderen de omgeving van de dieren. Ik vind het fijn dat ik ze kan helpen’, vertelt Koot.

Kerkhof

In park Oudegein lagen steeds meer dode padden op de fiets padden en dat ging opvallen bij de gemeente en buurtbewoners. ‘Het leek wel een kerkhof’, vertelt Koot. Daarom zijn ze begonnen met een werkgroep in Nieuwegein. Deze groep kreeg instructies om goed voorbereid op pad te kunnen en voor de trek van dit jaar hadden ze een evaluatiemoment. ‘Als ze materiaal nodig hebben of zien dat er ergens iets niet goed loopt kunnen ze dit aangeven in de groepsapp’, vertelt Ockhuizen.

Ockhuizen: ‘Wij helpen de padden door een paddenscherm en emmers in de grond.’ De padden worden tegengehouden door het scherm en vallen zo in de emmers. De emmers worden meerde keren per dag geleegd door de vrijwilligers.’ Hier hebben ze een schema voor gemaakt.

De emmers en schermen zijn geplaatst in Park Oudegein. Schaatsbaan Parkhouten, ligt vlakbij Park Oudgein. Dit is de ideale plek om naartoe te trekken. De schaatsbaan wordt namelijk al vele jaren niet meer als schaatsbaan gebruikt vanwege het gebrek aan voldoende vorst.

Werkgroepen

In heel Nederland zijn er werkgroepen die in actie komen rond de paddentrek. Duizenden dieren worden hierdoor veilig naar de overkant gebracht. In Nieuwegein hebben ze een groep van 18 vrijwilliger en krijgen ze genoeg aanmelding van buurtbewoners die willen meehelpen. Ook zijn er steeds meer gezinnen die zich opgeven.

‘Voor kinderen ontstaan meer bewustwording over het leven van de pad en in welke vorm ze kunnen helpen. Dit vertellen ze dan weer op school en dit kan meer enthousiaste vrijwilligers trekken’, aldus Koot.

Anna Popken

Ik ben Anna Popken (2002) en studeer Journalistiek aan de Hogeschool Utrecht. Hiervoor heb ik de havo afgerond en daarna mijn diploma voor de opleiding interieur adviseur gehaald. Hier heb ik veel van geleerd en dit neem ik mee in mijn nieuwe leer proces. Ik ben gek op onderzoek en super geïnteresseerd in mensen en hun verhalen. Ben een erg gedreven persoon en sta altijd open om nieuwe dingen te leren. In de toekomst zie ik mezelf als journalist en hoop ik zoveel mogelijk te mogen ontdekken en uit te zoeken.