Nieuwegein & IJsselstein

Selecteer Pagina

Tentoonstelling Do For Love zet vrouwelijke kunstenaars in de spotlight

Tentoonstelling Do For Love zet vrouwelijke kunstenaars in de spotlight

IJsselstein – Op 7 oktober opende Museum IJsselstein haar deuren voor de tentoonstelling “Do for Love”, die tot 14 januari te bezichtigen is, zowel in het museum als in de kasteeltoren van IJsselstein. Deze intrigerende tentoonstelling, geïnspireerd op het verhaal van vrouwe Bertha, nodigt het publiek uit om na te denken over wat zij bereid zouden zijn te doen voor de liefde.

Bij binnenkomst worden bezoekers hartelijk ontvangen door Welmoed van Beusekom, een enthousiaste vrijwilliger van de organisatie. Met een brede glimlach en een diepe passie voor alles wat in het museum te zien is, vertelt ze over de expositie. Na een korte rondleiding krijgen bezoekers de vrijheid om op hun eigen tempo de kunstwerken te verkennen. Enkele andere bezoekers kijken even rond maar blijven niet lang. Bij het betreden van de eerste zaal valt meteen het enorme gekleurde wandkleed op, dat vanaf het plafond tot de vloer reikt. Dit kunstwerk nodigt uit om erop te zitten, te liggen, te knuffelen, te lezen of zelfs te slapen. Verder aan de muur hangen kunstwerken die bedoeld zijn om bezoekers aan het denken te zetten.

De sfeer in het kleine museum is ontspannen en gemoedelijk. De vriendelijke vrouw achter de receptie lacht vriendelijk naar de binnenkomende bezoekers en de directrice begroet iedereen warm. De grote zaal wordt prachtig verlicht door een glazen muur die veel natuurlijk licht binnenlaat. Het enige geluid dat te horen is, zijn gedempte voetstappen en de zachte achtergrondmuziek. Het lijkt een onuitgesproken regel te zijn dat bezoekers in stilte van de kunst genieten, zonder met elkaar te praten.

De inspiratie voor de tentoonstelling komt voort uit het verhaal van vrouwe Bertha, die een cruciale rol speelde in de verdediging van Kasteel IJsselstein terwijl haar man gevangen zat in Culemborg. Alle kunstwerken in de expositie zijn gemaakt door vrouwelijke kunstenaars. ‘Er zijn zoveel sterke vrouwen die te weinig aandacht krijgen, waaronder vrouwe Bertha,’ legt directrice Corine Honders uit. Daarom is besloten om uitsluitend kunstwerken van vrouwelijke kunstenaars tentoon te stellen.

Het andere deel van de tentoonstelling is te bewonderen in de kasteeltoren. Hier worden bezoekers ontvangen door torenwachter Frank Janssen. Zodra je de toren betreedt, valt meteen het kunstwerk “Shelter 2” op: een uitgeholde boom in de vorm van een matroesjka pop. Hier kunnen bezoekers in staan en zich even volledig afsluiten van de buitenwereld. ‘Als je erin staat en je doet je ogen dicht, komen mensen vaak helemaal tot rust,’ aldus Janssen. Bij het verder beklimmen van de eeuwenoude toren kom je langs steeds meer kunststukken. Ook hier heerst een serene rust. De geur van oud hout vermengd met het geluid van krakende deuren neemt bezoekers mee terug in de tijd, en het voelt alsof ze honderden jaren terug in de tijd zijn gereisd.

In de tuin van de kasteeltoren staat een beeld van Bertha van Heukelom. Twee mensen zitten op het bankje ervoor en staren bewonderend naar het beeld. Als het begint te miezeren, maken ze aanstalten om weg te gaan, maar ze blijven nog even zitten. Wanneer de regen harder begint te vallen, staan ze op en gaan op zoek naar een schuilplek.

Over de auteur

Pier Wijnker

Pier Wijnker (Schagen, 30 augustus 2002) is een Nederlands aspirerend journalist. Nadat hij de HAVO had afgerond, begon hij met de PABO. Hij leerde daar pedagogische vaardigheden en vooral hoe om te gaan met kinderen. Na een half jaar heeft hij die studie links laten liggen en begon het volgende jaar met Creative Business. Dit bleek ook geen succes en nu heeft hij eindelijk zijn plek gevonden op de School voor Journalistiek. Zijn interesses liggen voornamelijk bij sport maar hij vindt het leuk om de verschillende takken van de journalistiek te verkennen. In zijn vrije tijd is hij erg veel bezig met sport, zowel kijken als het zelf beoefenen ervan. Als journalist wil hij zich in de aankomende jaren op zoveel mogelijk gebieden ontwikkelen en in die tijd echt zoeken wat hij leuk vindt om te doen.