Nieuwegein & IJsselstein

Nog geen files voor de voedselbank

Nog geen files voor de voedselbank.

NIEUWEGEIN-  Hoge energierekeningen, stijgende voedselprijzen. Het zijn barre tijden voor veel huishoudens in Nederland. Veel mensen hebben moeite om rond te komen. Dus zou je veel extra klanten bij de voedselbank verwachten. Gek genoeg is dat niet zo.

Cor van Dalen, de voorzitter van de voedselbank in Nieuwegein verwelkomt ons zodra we het gebouw van de voedselbank instappen. Er hangt een geroezemoes van vrijwilligers die met elkaar aan het praten zijn. Links en rechts tegen de muren staan opgestapelde kratten en grote rekken met voedsel erin. De voedselbank in Nieuwegein stelt voedselpakketten beschikbaar voor mensen die thuis niet genoeg geld heb om zelf genoeg voedsel in huis te halen.

Met al het eten en al de pakketten verwacht je veel mensen die elke vrijdag langskomen om een pakket op te halen, toch is het niet altijd even druk: ‘De drukte hangt af van het inkomen van de mensen, na de coronatijd gingen de prijzen stijgen waardoor meer mensen in aanraking kwamen voor een pakket en het dus ook een stuk drukker was. Het is nu relatief hetzelfde qua drukte als voorheen. Er is geen grote verandering te zien die er op duidt dat Of het nou met de week van de voedselbanken in aantocht drukker wordt dan normaal is onwaarschijnlijk: ‘Wij doen niks met de week van de voedselbank, wij zorgen elke week dat mensen een voedselpakket hebben. We hebben het druk genoeg met het maken van pakketten, dat extra moeite in de week van de voedselbank steken niet nodig is.’

Om een voedselpakket te kunnen krijgen moet je een paar stappen doorlopen: ‘Je schrijft je in bij de voedselbank en dan bepaalt de screener of je in aanmerking komt of niet, dit hangt af van je inkomen en uitgaven. Alle informatie die de screener over je krijgt wordt geheimgehouden en weet verder niemand anders. Als je in aanmerking komt krijg je een pasje dat voor 6 maanden geldig is, met dit pasje kan je elke vrijdag een pakket ophalen bij onze voedselbank.’ vertelt van Dalen. Van Dalen heeft voor het inschrijven een belangrijke tip: ‘Iedere inwoner van Nieuwegein die het lastig heeft en denkt in aanmerking te komen voor een voedselpakket moet altijd een aanvraag doen. Het zijn geen mensen van bepaalde categorieën of leeftijd die hier een aanvraag doen, iedereen is welkom en hoeft zich niet te schamen om aan te melden.’

Aan de rechterzijde zie je kratten in verschillende kleuren staan. ‘Dit hebben we gedaan zodat het makkelijker is te organiseren. De kleuren staan voor het aantal personen in een huishouden. Blauw betekent bijvoorbeeld dat je met 4 personen samen in een huishouden zit, dan krijg je in je pakket ook voedsel voor 4 personen.’ In totaal zit er genoeg voor 3 maaltijden in de pakketten, het is dan ook een aanvullingspakket. ‘De voeding die opgeslagen staat wordt gebracht door distributiecentra, kerken, maar ook gezinnen die voedsel over hebben komen langs. Er zit een volkstuin verder in de straat die af en toe ook verse producten leveren’. legt van Dalen trots uit. Het is wel erg belangrijk dat de voeding die binnenkomt nog niet de houdbaarheidsdatum heeft overschreden. Elk product wordt hier op gecheckt. ‘Dat is heel veel werk en echt geen pretje’ roept een vrijwilliger van de voedselbank lachend terwijl ze druk bezig is met voedselpakketten inladen. Er zijn genoeg vrijwilligers en genoeg voedsel. Als er wel een grote stijging in het aantal mensen die een voedselpakket willen komt, zouden wij dat goed aankunnen.

Saar van Suchtelen

Saar van Suchtelen (2004) is een student aan de hogeschool voor journalistiek in Utrecht. Hiervoor heeft ze het vwo aan het Augustinianum afgerond. Als kind was ze altijd erg nieuwsgierig en erg geïnteresseerd in veel verschillende onderwerpen. Misdaad sprong er bij Saar als interesse erg uit, ze wil dan ook graag deze richting op later. Een echt voorbeeld voor haar in de journalistiek is dan ook Ewout Genemans, die veel met het onderwerp misdaad heeft gedaan. In haar vrije tijd vindt Saar het leuk om piano te spelen, te tekenen en veel leuke activiteiten met vrienden te doen.