Nieuwegein & IJsselstein

De voorleeslunch voor ouderen in Nieuwegein is ondanks verhuizing nog altijd een groot succes.

De Voorhof, Wiersdijk 8b foto: Julius Visser

NIEUWEGEIN-Woensdag 25 oktober was het eindelijk weer zo ver. Het was weer tijd voor de maandelijkse voorleeslunch. Elke laatste woensdag van de maand organiseert bibliotheek De tweede verdieping een voorleeslunch voor ouderen. Ze beginnen om 11 uur met voorlezen van verhalen, waarna vervolgens met zijn allen lekker gegeten wordt.

Buiten is het grauw en regenachtig, maar bij binnenkomst van de Voorhof in Nieuwegein is daar niks van te merken. De maandelijkse voorleeslunch is namelijk waar aan de gang. Drie vrijwilligers van de voorleesbrigade lezen maandelijks grappige, spannende en leuke verhalen voor. Elke keer krijgen de vrijwilligers van de voorleesbrigade een nieuw onderwerp waar ze een leuk verhaal bij zoeken om over te vertellen. Zo hadden zij bijvoorbeeld tijdens de kinderboeken week hetzelfde thema. Deze week is het onderwerp ‘In huis’ aanbod. Tijdens het voorlezen is het muisstil in de zaal. Tenzij er natuurlijk weer een goede grap in het verhaal voorkomt. Dan lacht iedereen even van oor tot oor. Iedereen let wel weer snel op want het verhaal gaat uiteraard weer verder.

De tijd vliegt natuurlijk als je het leuk hebt. En dat is hier niet anders. Na al verschillende vermakelijke verhalen gehoord te hebben is het alweer vijf voor twaalf. ‘Is er niet heel misschien tijd voor een laatste verhaal?’ Wordt er gevraagd door een van de ouderen. Er wordt naar het keukentje gekeken, waar de vrijwilligers druk bezig zijn met de voorbereidingen van de lunch. Er is nog tijd voor een laatste verhaal, als het maar niet te lang duurt. De oudere zijn dolgelukkig dat er toch nog tijd is voor een laatste verhaal en gaan weer aandachtig zitten. De mevrouw van de voorleesbrigade slaat haar boek open en begint met het voorlezen van het laatste verhaal. In de keuken wordt ondertussen de puntjes op de i gezet.

Als het laatste verhaal dan toch echt verteld is wordt het tijd om te gaan eten. De lunch zit in wordt gebracht en het wordt geserveerd in papieren zakjes. Het bestaat uit onder andere een krentenbol, mandarijn, broodje met kaas en sla en een bolletje reep. Er wordt koffie en jus ingeschonken en iedereen begint met een voldaan gevoel te eten. Er gezellig gekletst en er hangt een fijne sfeer. Tijdens de lunch spreek ik met Tonneke Dijs, zij is gastvrouw en vrijwilliger bij bibliotheek De tweede verdieping en doet dit al jaren met veel plezier. Zij helpt met het organiseren van deze lunches en is ook verantwoordelijk dat er elke keer wat anders lekkers te eten is.

Tonneke Dijs geeft aan dat ze niet altijd in de Voorhof zitten, maar dat dat komt door de verbouwing van het stadhuis. Hier hebben ze voorheen altijd gezeten. Van juli 2023 tot en met de zomer van 2024 wordt het stadhuis verbouwt en moeten ze dus een alternatief vinden. Ze zijn blij dat ze hier kunnen zitten en dat de voorleeslunch daarom alsnog gewoon door kan gaan. Wel zijn ze nog opzoek naar een plek wat beter bereikbaar is. ‘Niet alle ouderen zijn even goed ter been, en het is hier niet voor iedereen toegankelijk om te komen.’ Ondanks dat is ze blij met de opkomst.