Tristan Tulen gaat voor Olympisch ticket tijdens kwalificatietoernooi in Georgië

NOC NSF

Elk land krijgt de mogelijkheid om een schermer naar de Olympische Spelen te sturen. Tristan Tulen staat 27e op de ranglijst en is daarmee de beste Nederlander in het schermteam van vier. In Tbilisi moet hij een minstens een mediale behalen om kans te maken op de spelen in Parijs.

Degenschermer Tristan Tulen doet er alles aan om de eerste schermen op de Olympische Spelen te worden, na Bas Verwijlen. Tulen is nog niet zeker van zijn positie en moet tijdens kwalificatietoernooi voor landen op het podium eindigen, om kans te maken voor een Olympisch ticket.

In het schermen wegen de teamresultaten zwaarder dan de individuele resultaten. Tulen heeft hier goede resultaten behaald, zo won hij eerder dit jaar goud op Europese Spelen in het Poolse Krakau en een zilveren medaille in Istanbul. Samen met zijn broer is hij er fulltime mee bezig. Rafael Tulen, zijn broertje, staat Tristan overal bij als trainingspartner en coach. “Het is nu Tristan zijn beurt om te schitteren en op het hoogste podium aan de wereld het te laten zien. Ik hoop dat ik hem over vier jaar kan opvolgen en dat dan de rollen omgedraaid zijn. Het idee dat mijn broer nog naar de Olympische Spelen gaat supercool en ik hoop dat zijn droom in vervulling gaat,” vertelt Rafael trots.

Nummer drie

De 32-jarige Tulen staat momenteel op de zevenentwintigste plaats op de wereldranglijst. Voor de directe kwalificatie voor de Olympische spelen kunnen vijf landenteams en twee Europeanen zich kwalificeren: los daarvan kunnen andere ook nog een ticket bemachtigen. “Op de wereldranglijst sta ik 27ste, maar kijkend naar dit kwalificatietoernooi als het gaat om het plaatsten voor Olympische Spelen sta ik op de derde plek en moet ik daarvoor nog een iemand inhalen om op de Olympische Spelen in Parijs aanwezig te zijn,” legt Tristan uit.

Geschiedenis

Tijdens de eerste officiële Olympische Spelen in Londen in 1908, kwam Nederland in aanmerking met de grootste degenschermer die wij ooit hebben gehad. Arie de Jong nam tussen 1908 en 1928 zes keer deel aan de Olympische Spelen en won vijf keer brons. Sporthistoricus Jurryt van de Vooren vertelt dat Arie de Jong niet alleen belangrijk is geweest voor Nederlandse sportgeschiedenis, maar ook voor die van Hongarije. ‘Na de oorlog mochten de verliezende landen niet meedoen aan de Spelen. Hongarije was het daar niet mee eens en vond contact met schermer de Jong contact om via Nederland van de regeling af te zien. Arie de Jong, heeft toen bij wijze van spreken hemel en aarde laten bewegen om Hongarije te laten deelnemen aan de spelen waar zij twee keer goud wisten te winnen met het schermen. Arie is een beroepsmilitair die Nederland kennis heeft te laten maken met de sport schermen.”

Tristan Tulen hoopt zichzelf ook in de geschiedenisboeken te schermen net als zijn voorgangers Arie de Jong en Bas Verwijlen hem voor gingen.

Auke Kooreman

Mijn naam is Auke Kooreman, 21 jaar oud en geboren en getogen in het bescheiden Mijdrecht, maar bescheiden teksten zal je hier niet vinden. Buiten de lijnen tekenen, met mijn creativiteit nieuwe ideeën bedenken daar haal ik mijn voldoening uit. Mijn stem laten horen dat is wat ik wil doen. De mensen kennis laten maken met mode en voetbal dat is mijn stem en zal mijn stem woorden.