Nederlandse Esports Industrie Groeit Snel: Meer Teams en Professionals Betreden de Arena

Esports wordt uitgeoefend over de hele wereld en is inmiddels ook een eigen branche in Nederland. Esport ontstond begin deze eeuw en is inmiddels uitgegroeid tot een serieuze sector. Volgens de meest recente cijfers van kenniscentrum Sport & Bewegen zijn er in Nederland 116 esports teams actief die onderdeel uitmaken van 62 organisaties. Deze teams bestaan vaak uit een coaching staf, scouts, diëtisten, fysiotherapeuten en psychologen.

De esports wereld wordt geleid door de games, er zijn wereldwijd ruim 45 uitgevers van esportsgames. De eigenaren van de games hebben een bepalende stem in elke esport. Er zijn geen officiële cijfers van het aantal actieve esporters op dit moment. Op basis van data uit 2023 van de Branchevereniging Esports Nederland en Kenniscentrum Sport & Bewegen wordt het aantal competitieve spelers bij Nederlandse organisaties tussen de 450 en 600 geschat. Volgens onderzoek van het Mulier Instituut is ongeveer 1% van de dagelijkse gamers deelnemer aan esportscompetities.

Esports wordt gedreven door de kijkers naar de competities. Uit data van esportsplatform Echarts blijkt dat het hoogst aantal online kijkers op een moment naar toernooien in de Benelux tussen de 450 en 3500 online kijkers varieerde tussen 2022 en 2023.  De eDevisie, de Nederlandse competitie voor Fifaspellen, was hier de uitzondering op met een aantal van 13.000 (online) toeschouwers in de finale. De prijzenpotten voor gamers in Nederland zijn nog klein. In de Edivisie was er een prijzenpot van 50.000 euro. In veel semiprofessionele competities ligt dit aantal tussen de 2.000 en 10.000 euro.

De esporters in Nederland zijn vaak jong en bijna altijd mannen. In 2022 lag de leeftijd in de twee grootste Nederlandse esportscompetities (eDivisie en Elite Series League of Legends) tussen de 17 en 29 jaar. Uit onderzoek blijkt dat de kijkers van esports vaak van jongere generaties zijn. Vaak geldt dat hoe ouder, hoe minder er wordt gegamed. Bijna alle kijkers gamen zelf ook.

In de volgende reportage kan je luisteren over de esports opleiding in Hilversum.

David van Someren

Mijn naam is David van Someren (22) en ik ben tweede jaars student aan de School voor Journalistiek in Utrecht. Mijn interesses liggen heel breed. Ik vind sport leuk, maar ik vind maatschappelijke onderwerpen en de natuur bijvoorbeeld ook erg interessant. Ik wil voornamelijk over veel verschillende onderwerpen en evenwichtig nieuws maken. Daarnaast hoop dat het leuke producties zijn om te lezen, naar te luisteren of te kijken.