Almere City de jongste voetbalclub in de Eredivisie leeft in een droom

Het debuutseizoen van Almere City in de Eredivisie was een opwindende en uitdagende periode voor zowel het team als de supporters. Een kleine club met een van de kleinste begroting nam het op tegen teams als Volendam en Excelsior. Teams met veel Eredivisie ervaring tegen de onervaren Schapenkoppen die samen met trainer Alex Pastoor grote doelen hebben.

Een seizoen met verschillende emoties, van een onverwachte promotie in het begin van de zomer naar een gelijkspel tegen Ajax overwinningen FC Utrecht, Sparta en sc Heerenveen, maar hadden zij ook teleurstellende nederlagen tegen directe concurrente zoals RKC, Sparta Rotterdam en Heracles Almelo. Laten wij eens kijken naar enkele hoogte- en dieptepunten van het debuut seizoen, met citaten van trainer Alex Pastoor die de geest van het team en de ambities van de club als hoogleraar aan zijn studenten wil meegeven.

23 september 2023; Almere City staat laatste na zes wedstrijden en wist nog geen een keer te winnen. Tegen laagvlieger Excelsior pakte zij na vijf wedstrijden een punt waarna de trainer tegen de NOS heel kalm lieten weten dat het 0-0 gelijkspel het begin was naar een stijgende lijn. Vol vertrouwen en met al zijn ervaring liet hij de journalisten het volgende weten; “Dit is het bewijs van het harde werk en de toewijding van onze spelers van de afgelopen weken. Om erin te blijven hoeven wij niet veel te winnen, wij moeten ervoor zorgen dat wij vaker winnen of gelijkspelen dan verliezen. Als wij dat doen spelen wij volgend jaar ook in de Eredivisie,” vertelt hij voor de camera van ESPN.

Echter bleken de woorden van de trainer uit te komen en wisten zij van 30 september tot en met midden november zes wedstrijden lang niet te verliezen.

12 november 2023: geschiedenis werd geschreven door gelijk te spelen tegen Ajax. Een eenman show zou het worden werd er van tevoren door iedereen gezegd, maar de spelers van Almere City lieten de supporters en heel Nederland met open mond naar het scorebord kijken na negentig minuten spelen. Een heksenketel waar alles in gebeurde en Almere City met de 2-2 in de 92ste minuut de supporters van Ajax stil kregen.

Een penalty de 4000 supporters zaten op hun punt van de stoel, om daarna in alle uitbundigheid hun blijheid met elkaar te delen. Ook de trainer deelde zijn blijheid na-afloop met de media. “Hiervoor gaan de mensen naar het stadion en ik ook. Ik zag zoveel passie vandaag dat maakt mij niks anders dan trots en veel blijdschap. Dit resultaat boeken in je debuutseizoen is van grote klasse,” liet hij weten voor camera van NOS.

Maar na mooie momenten komen de moeilijkste momenten om de positieve lijn door te trekken. Alleen lukte de debutant dat niet. Almere City verloor drie keer op rij en kregen in drie weken tijd 12 doelpunten tegen.

9 december 2023 4-1 verlies tegen het ervaren AZ dat in het seizoen 2008/2009 kampioen werd, waar Almere City toen nog onder de naam FC Omniworld in de eerste divisie speelde. Trainer Pastoor, altijd realistisch maar ook optimistisch, zei hierover: “Het is een leerproces voor ons allemaal. We moeten onze zwakke punten erkennen en eraan werken om sterk terug te komen. Dit zijn de uitdagingen die ons als team zullen vormen en sterker zullen maken voor de toekomst.”

Sterker werd de club in de volgende veertien wedstrijden wist de club, maar twee keer te verliezen. Waar dit niet de minste clubs waren zowel van PSV als van Feyenoord werd er met 2-0 verloren. Ondanks dat had de hoogleraar gelijk en werd ploeg met de week sterker en steeg het van de degradatie plekken naar de middenmoot.

13 april 2024 werd er na 6 gelijkspelen voor het eerst twee maanden tijd weer verloren, maar verzekerde Almere City wel hun plek voor nog een seizoen op het hoogste niveau. Met nog vier wedstrijden te gaan is de club al zeker van lijfsbehoud en dat hun debuutseizoen. Waar iedereen dacht dat zij troosteloos onderaan zouden staan bewees het team van Pastoor het tegenovergestelde, met 33 punten na 30 wedstrijden staan de Schapenkoppen veilig op de 12de plek. “Wij hadden nooit de wedstrijd in de laatste minuut mogen verspelen. Wij tonen na de zoveelste keer dat wij nooit opgeven, maar in de laatste minuten moet je dan ook geduld hebben en met ons alle verdedigen. Wij hebben Sparta aan de winst geholpen daardoor. Dat is jammer, maar ondanks dat is het geweldig dat wij ons doel hebben behaald en volgend jaar ook in de Eredivisie spelen. Almere is een fantastische club met grote ambities die zeker uit zullen komen in de toekomst,” vertelt Pastoor na afloop van de wedstrijd.

Een droom seizoen met droomresultaten en een ontwikkeling op en buiten het veld. De ontwikkeling van jonge talenten was een ander belangrijk aspect van het debuutseizoen. Zo maakte veel speler uit eigen jeugd veel minuten. Stije Resink kind van de club speelde de meeste minuten van alle jeugdspelers en ontwikkelde zich tot een vaste basiskracht na de onverwachte promotie. Een jeugdige club met duidelijke visie en ervaren stuurman aan het schip wist de club met veel vastberadenheid een indrukwekkende koers te varen in de Nederlandse voetbalwereld.

Auke Kooreman

Mijn naam is Auke Kooreman, 21 jaar oud en geboren en getogen in het bescheiden Mijdrecht, maar bescheiden teksten zal je hier niet vinden. Buiten de lijnen tekenen, met mijn creativiteit nieuwe ideeën bedenken daar haal ik mijn voldoening uit. Mijn stem laten horen dat is wat ik wil doen. De mensen kennis laten maken met mode en voetbal dat is mijn stem en zal mijn stem woorden.