De viering van de jaarlijkse Internationale Coming-Outdag

Elke jaar op 11 oktober is het internationale Coming-Outdag. Op deze dag wordt er extra aandacht besteed aan het bewustzijn en acceptatie van de LHBTI+ gemeenschap en het uit de kast komen. Coming Out Dag wordt niet net zoals de Pride heel groot landelijks gevierd, maar meer tijdens kleine bijeenkomsten die lokaal georganiseerd zijn.

In Nederland vieren we de Coming Out Dag als sinds 2009. De dag is begonnen als initiatief van de LGBTQ+ beweging de Verenigde Staten die in 1988 voor het eerst de Coming-Outdag vierde. Sindsdien is deze dag wereldwijd gegroeid en wordt deze dag in veel landen erkend en gevierd.

Studentenvereniging U.H.S.V. Anteros is de LHBTQIA+ vereniging in Utrecht. Binnen deze vereniging kan iedereen vrij zijn in zijn, haar of hen seksuele geaardheid. Ook wordt er veel aandacht besteed aan dat de studenten goed in hun vel zitten en hebben daarom binnen de vereniging ook een vertrouwenspersoon. De vereniging organiseert voor hun leden ook vele borrels (bij Bodytalk) en andere activiteiten.

Inge Lamboo is zangeres en is op haar sociale media platformen heel open over haar eigen seksuele geaardheid. Zelf is ze ook op nationale televisie heel open hierover geweest. Met haar TikTok video’s en muziek wil ze ook graag een impact maken op de mensen die problemen hebben met hun mentale gezondheid of moeite hebben met (de acceptatie van) hun seksualiteit.

In het onderstaande videofragment zijn Inge Lamboo en Gerco Kortweg te gast tijdens de On Air Talkshow van 12 oktober. Hier praten zij over De Internationale Coming Out dag, waarom deze (nog) nodig is en de algemene sociale acceptatie van de queer gemeenschap in Nederland. Daarnaast spreken zij ook over hun eigen ervaringen binnen deze kwestie.

Maryse van den Ham

Maryse van den Ham is in 2003 geboren in Utrecht en woont sinds 2014 in Leersum. Als kind vond ze het al leuk om teksten voor anderen te schrijven. Het liefst schrijft ze fictie verhalen, maar sinds Maryse de mbo-opleiding Media en Communicatie is gaan doen, vindt ze het ook leuk om informatieve teksten te schrijven. Een opdracht voor NU.nl heeft haar gemotiveerd om journalistiek te gaan studeren op de Hogeschool in Utrecht. Maryse probeert zich zoveel mogelijk te verdiepen in onderwerpen, wil mensen informeren met haar teksten en meningen bij andere opwekken.