Basisschool De Waterhof uit Delft wint verkiezing Sportiefste Basisschool Nederland

Geschreven door: Tim Lutters

ZWOLLE – De Waterhof uit Delft mag zich een jaar lang de sportiefste basisschool van Nederland noemen. Op dinsdagmiddag 9 april werden zij bekroond tot sportiefste school van Nederland op Hogeschool Windesheim in Zwolle. Deze week werd de school door een jury gekozen als winnaar tijdens de landelijke finale van de ‘Sportiefste basisschool van Nederland’. Deze titel wordt jaarlijks uitgereikt door NOC*NSF en de KVLO, de vakvereniging voor docenten lichamelijke opvoeding, aan de school met het beste programma voor sport en bewegen.

Slechts 60 procent van de kinderen tussen 4 en 12 jaar voldoet aan de beweegrichtlijn. In Nederland zitten kinderen gemiddeld 7,2 uur per dag. Wat Nederland, in West-Europa, het slechte jongetje van de klas maakt. Niet alleen bewegen kinderen minder, maar ook de kwaliteit van hun bewegingen laat te wensen over. Uit onderzoek in opdracht van Jantje Beton blijkt dat meer dan 400.000 kinderen nooit of bijna nooit buiten spelen zonder toezicht van volwassenen. Directeur-bestuurder Pauline van der Loo van Jantje Beton uit haar zorgen over deze ontwikkeling: “De gezondheid van kinderen komt hierdoor onder druk te staan. Buitenspelen en bewegen zijn essentieel voor de ontwikkeling van de ogen, hersenen en motoriek.” Deze zorgelijke ontwikkeling vraagt om een duidelijke aanpak, waarbij de uiteindelijke winnaar uit Delft een belangrijke rol speelt.

“We hebben een dynamische schooldag ontwikkeld waarbij er een duidelijke afwisseling is tussen zitten en bewegen. Als basisschool De Waterhof hanteren we het principe dat kinderen niet langer dan een half uur achter elkaar stilzitten; dan gaan we bewegen. Dit varieert van korte gymlessen tot beweegtussendoortjes en gewoon buitenspelen,” aldus Nick Keijser, vakleerkracht van De Waterhof. Hij benadrukt ook het belang van buiten spelen: “We moeten kinderen weer leren om naar buiten te gaan om te bewegen, in plaats van achter een scherm te zitten vanwege technologische ontwikkelingen.”

De jury benadrukt dat De Waterhof uitblinkt in sterke lessen bewegingsonderwijs, geleid door de vakleerkracht, waarbij zowel het verbeteren van bewegingsvaardigheden als het aanmoedigen en waarderen van beweging centraal staan. Daarnaast wordt veel energie gestoken in het stimuleren van beweging tijdens schooltijd, waarbij begeleid buitenspelen een belangrijke rol speelt. De jury ziet ook grote voordelen voor de leerlingen bij het inzetten van peer teaching. “Tijdens het jurybezoek hoorden we een helder en eenduidig verhaal van zowel de vakleerkracht bewegingsonderwijs als het beweegteam, de groepsleerkrachten, directeuren en de leerlingen. Vakleerkracht Nick is bij de uitvoering van dit beleid de spil,” aldus jurylid Wiebe Faber van de KVLO. De veelzijdige rol van de vakleerkracht bewegingsonderwijs, ook wel bekend als vakleerkracht 2.0, stond centraal in deze verkiezing.

De sportiefste school van Nederland verkiezing

Jaarlijks organiseert de KVLO samen met Kenniscentrum Sport en Bewegen de verkiezing ‘Sportiefste School van Nederland’. Om het jaar wordt gezocht naar de sportiefste basisschool en speciaal (basis)onderwijs, en het andere jaar richt de verkiezing zich op het voortgezet onderwijs en voorgezet speciaal onderwijs. Het doel is het erkennen van scholen en secties die uitblinken in het bieden van een buitengewoon goed of innovatief beweeg- en sportaanbod. Deze scholen krijgen een podium om anderen te inspireren. Alle genomineerde scholen ontvangen waardecheques van Bosan, Janssen-Fritsen en Nijha. De winnaar, De Waterhof uit Delft, kreeg een cheque ter waarde van 3.000 euro, terwijl de Margaretha School uit Arnhem een cheque ter waarde van 1.500 euro ontving.

Tim Lutters

Hey Hallo! Ik ben Tim Lutters. 21 jaar geleden geboren in Utrecht, maar woon al 15 jaar met mijn moeder, zusje en Springer Spaniël (Bibs) in het meest gemiddelde dorp van Brabant, Boxtel. Ik heb een obsessieve belangstelling voor boeken en muziek. Ook Ik schrijf graag en ben in het weekend graag in een zwetende zaal van een of ander poppodia. Verder produceer ik op de donderdagavond en de zaterdagochtend een radioprogramma.