Campagne ‘Recht op nee’ leert jongeren over schadelijke partijen

Campagne ‘Recht op nee’ leert jongeren over schadelijke partijen

Bron: Rechtopnee.nl

Afgelopen week ging de derde campagnereeks van Pharos in opdracht van het Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport online. Deel één van de campagne ging om het bewustzijn van schadelijke praktijken als eergerelateerd geweld, huwelijksdwang en meisjesbesnijdenis. In deel twee van de campagne werden de signalen belicht. De nieuwste campagnevideo’s die op TikTok en Instagram staan, moeten jongeren informeren hoe zij ‘nee’ kunnen zeggen tegen eeuwenoude tradities zonder de familie-eer te schenden.

Ingrid van den Elsen, projectleider bij Pharos, zette de campagne op in het teken van de actieagenda Schadelijke Praktijken van het Ministerie van VWS. Pharos is een landelijk expertisecentrum dat bijdraagt aan het terugdringen van gezondheidsverschillen. De campagne doelt zich op vijf soorten schadelijke praktijken: eergerelateerd geweld, huwelijksdwang, achterlating, meisjes besnijdenis en huwelijkse gevangenschap. ‘De afgelopen jaren is gebleken dat er onvoldoende grip en zicht is op de problematiek en dat de huidige aanpak van deze praktijken onvoldoende werkt. Zo gaat het bij gedwongen huwelijken en eergerelateerd geweld zelden om individuele plegers. Vaak zijn hele gezinnen, families en soms zelfs gemeenschappen betrokken. Veel praktijken geschieden in het verborgene of worden bewust zelfs in het buitenland gedaan om deze aan het zicht van de Nederlandse overheid te onttrekken’, is te lezen in de actieagenda van het Ministerie van VWS.

Bij de campagne betrok Pharos campagnebureaus Droomgever en SKIN Storytellers. ‘We wilden voor de video’s op zoek naar mensen die deze praktijken zelf mee hebben gemaakt. Al snel bleek dit veel te lastig te zijn’, aldus Van den Elsen. De campagnebureaus zochten acteurs om de campagnebeelden mee te maken. ‘De spanning van de campagnevideo’s zit vooral in de rauwheid. De onderwerpen zijn heftig; we hebben geprobeerd de stijl van de content daaropaan te passen’, aldus Reint Bergman van Droomgever.

‘Met deze campagne hebben willen we niet shockeren of afschrikken. We hebben geprobeerd de urgentie van het onderwerp te brengen in woord en beeld’, aldus Bergman. Projectleider Ingrid van den Elsen was bij ons in de studio om te vertellen over de Recht op nee-campagne.

Over de auteur