Baanbrekers: door het leven als circusartiest

In de podcast Baanbrekers praten we over bijzondere beroepen. Beroepen waarvan je denkt: hoe werkt dit? Deze week behandelen we het beroep van circusartiest.

Hoe word je een circusartiest? De meest voor de hand liggende optie is om een opleiding tot circusartiest te gaan volgen. De opleiding circusartiest kan je op twee verschillende hogescholen in Nederland doen. In Rotterdam kan je de opleiding Circus Arts aan de Codarts Hogeschool voor de Kunsten. De andere locatie is in Tilburg, daar kan je de opleiding Circus and Performance Arts aan de Fontys Hogeschool volgen. Alena Lässer is afgestudeerd aan de Fontys Hogeschool geeft duiding van wat de opleiding precies inhoudt.

“Iedereen kan zich voor deze opleiding aanmelden, alleen moet je wel door de auditie komen. Het is aan te raden is om een solide basis in een circusdiscipline te hebben en fysiek klaar te zijn om 5 dagen per week intensief te trainen.” De opleiding duurt 4 jaar, net zoals een normale Hbo-opleiding. Momenteel volgen 59 studenten deze opleiding.

Maar wat zijn de carrièremogelijkheden? Kan je rondkomen van het salaris van een circusartiest? “Dat hangt echt van veel factoren af, zoals het soort werk en contracten dat de artiest zoekt, accepteert of aangeboden krijgt. Mijn ervaring als afgestudeerde van Fontys Circus is dat er meer Circusartiesten op zoek zijn naar werk dan dat er werk is. Sommige afgestudeerden kunnen hun brood verdienen als Circusartiest, anderen hebben een bijbaantje,” vertelt Alena Lässer.

Hoe kijken leden van een jeugdcircus naar een carrière als circusartiest later? Verslaggever Marit Hendriks ging langs bij leden van een jeugdcircus.

Marit Hendriks

Marit Hendriks (2005) is een gedreven student aan de School voor Journalistiek in Utrecht. Graag schrijft zij over maatschappelijke problemen en probeert ze de mensen achter het nieuws een plek te geven om hun verhaal te delen.