Domino’s schijnt licht op nieuw initiatief: bezorgjas met richtingaanwijzer

Domino’s schijnt licht op nieuw initiatief: bezorgjas met richtingaanwijzer

De Blinky-jas met ingebouwde richtingaanwijzer en remlicht. Foto: Domino's

Pizzakoeriers van twee Domino’s-vestigingen in Enschede rijden sinds afgelopen weekend rond in een lichtgevende jas waarmee ze tijdens de donkere winteravonden beter te zien zijn in het verkeer. Domino’s wil de verkeersveiligheid van de bezorgers en medeweggebruikers op deze manier bevorderen.

De jas geeft doormiddel van een ingebouwde richtingaanwijzer en remlicht op de rug aan wanneer de bezorger afslaat of remt. Dit interactieve verlichtingssysteem op de bezorgjas staat in contact met de fiets en maakt bezorgers nog beter zichtbaar voor andere verkeersdeelnemers wanneer zij afslaan en remmen. ‘’De pizzabezorgers en hun managers zijn erg enthousiast. Zij ervaren dat de jas bijdraagt aan hun zichtbaarheid, wat zeker belangrijk is tijdens de donkere wintermaanden. Het maakt de fietser voorspelbaarder voor andere verkeersdeelnemers’’, zegt Luka van Hoeven, één van de bedenkers van de jas.

Het concept heet Blinky en is bedacht door vijf studenten van de Universiteit Twente. Tijdens een schoolproject kwamen Luka, Luuk, Daan, Gijs en Casper, studenten Creative Technology, tot het idee: ‘’We gingen aan de slag met het vraagstuk fietsveiligheid en bedachten dat we fietsers meer zichtbaar konden maken door ze breed te verlichten op de rug’’, zegt van Hoeven.

Doordat de klok afgelopen weekend een uur terugging wordt het voor bezorgers van Domino’s, die meer dan 80% van hun bezorgritten in de avonduren afleggen, nog belangrijker om goed zichtbaar te zijn in het verkeer. De testperiode zal gedurende de wintermaanden lopen. ‘’Hoewel slechts 10% van alle fietskilometers worden afgelegd in het donker, vindt maar liefst 20% van de ongevallen in het donker plaats. Goede zichtbaarheid in het donker is dus van groot belang voor de veiligheid in het verkeer’’, vertelt Manon Stoutjesdijk, woordvoerster van Domino’s Nederland, in een uitlegvideo.

Over de auteur

Joep Tuijn

Joep Tuijn (2001) is vanaf kleins af aan creatief bezig met het creëren van content. Naarmate van tijd heeft hij met het maken van video’s, artikelen en afbeeldingen veel ervaring opgedaan. In zijn tijd bij NH Nieuws leerde hij kennis maken met het journalistieke vak. Joep schrijft het liefst over sport, kunst en cultuur. Op de Hogeschool Utrecht volgt hij momenteel de opleiding journalistiek om dit te realiseren.