Steeds meer jongeren bekeren zich tot de islam

Foto: Pexels.com

Steeds meer Nederlanders, vooral jongeren, bekeren zich tot de islam. Dit blijkt uit gesprekken tussen de NOS en meerdere Islamitische koepelorganisaties en stichtingen. Per moskee bekeerden zich voor corona gemiddeld één à twee mensen per maand. “Nu gebeurt dat wekelijks en in de grotere steden nog vaker,” zegt Kenan Aslan van de Islamitische Gemeenschap Milli Görüş.

Volgens Kenan Surer, vrijwilliger bij Milli Görüs Heemskerk, is de kans tegenwoordig groter dat jongeren in contact komen met de islam doordat er steeds meer moslims in Nederland wonen. “Als een moslim op jouw werk of school bijvoorbeeld meedoet met de ramadan, ga je je toch afvragen waar hij of zij mee bezig is. Dat kan, vooral bij nieuwsgierige jongeren, ervoor zorgen dat zij zich gaan verdiepen,” zegt Surer.

Op sociale media verschijnen steeds vaker berichten over bekende Nederlanders die zich bekeren. Onlangs bekeerde FunX-dj Vonneke Bonneke zich. Realityster Jørney Hendrix, voetballer Davy van den Berg en rapper Blacka gingen haar voor. De trend wordt door Eline, sinds 2,5 jaar bekeerd tot de islam, gezien als iets positiefs. “Als ik dat soort berichten voorbij zie komen, is het voor mij een bevestiging dat steeds meer mensen het verhaal van de Koran zien als de waarheid,” zegt Eline.

Volgens CBS-cijfers noemt 5,6 procent van de Nederlandse bevolking zichzelf islamitisch; officiële aantallen over bekeerlingen worden niet geregistreerd. Stichting World Islamic Mission, die ruim twintig moskeeën vertegenwoordigt, laat aan de NOS weten een aanzienlijke groei te ervaren van jonge bekeerlingen.

Beluister hier de audioreportage over de toename van jongeren die zich bekeren tot de islam:

Joep Tuijn

Joep Tuijn (2001) is vanaf kleins af aan creatief bezig met het creëren van content. Naarmate van tijd heeft hij met het maken van video’s, artikelen en afbeeldingen veel ervaring opgedaan. In zijn tijd bij NH Nieuws leerde hij kennis maken met het journalistieke vak. Joep schrijft het liefst over sport, kunst en cultuur. Op de Hogeschool Utrecht volgt hij momenteel de opleiding journalistiek om dit te realiseren.