Reimerswaal: Het Nederlandse Atlantis

Zo zou Reimerswaal er vroeg uit hebben gezien | Zeeuws Archief

In Nederland zijn we allemaal wel bekend met de legende van Atlantis; een verloren beschaving dat eeuwen geleden zou zijn opgeslokt door de zee. Wat veel mensen echter niet weten is dat we in Nederland ook een soort Atlantis hebben: Reimerswaal

De oudste vermelding van Reimerswaal dateert uit 1214. In de eeuwen daarna is Reimerswaal uitgegroeid tot een broeiende stad in het oosten van Zuid-Beverland. De stad was een belangrijk handelspunt in de regio en groeide zo uit tot de derde stad van Zeeland. Een belangrijke bron van inkomsten voor de stad was de grootschalige zoutwinning, wat destijds veel werd gebruikt voor het vers houden van vlees.

De zoutwinning rondom de stad zorgt ervoor dat de bodem flink verzwakt. Ook speelt nalatigheid van de lokale bestuurder een grote rol, zo schrijft Landschapsbeheer Zeeland. Zo zou de ambachtsheer het wel een goed idee hebben gevonden om het water zijn gang te laten gaan en zo een natuurlijke haven te creëren. Hierdoor worden veel dijken niet goed onderhouden met alle gevolgen van dien.

Tussen 1552 en 1557 wordt de stad meerdere keren getroffen door grootschalige overstromingen. Na deze overstromingen zijn de dijken nooit meer volledig hersteld wat het gebied praktisch onbruikbaar maakte. Zonder inkomsten viel de stad steeds verder in verval. Na een Zeeuwse opstand tegen de Spaanse bezetter in 1573, waarbij een groot gedeelte van de stad in vlammen opgaat, besluiten bijna alle resterende inwoners van Reimerswaal te vertrekken.

In 1631 worden er duizenden Spaanse krijgsgevangen gehuisvest in de restanten van de voorheen bruisende stad. Mede door alle problemen die dit met zich meeneemt besluiten dan ook de laatste inwoners, tegen die tijd voornamelijk arme mosselvissers, hun spullen te pakken en te vertrekken. De stad Reimerswaal is dan toch echt verleden tijd.

In de reportage spreek ik met Fred van den Kieboom en Ton Bruyns. Kieboom doet al jaren onderzoek naar Reimerswaal en de vermoedelijke ligging van de stad. Bruyns is conservator in een lokaal museum genaamd de Meestoof waar ze verschillende relieken hebben van het oude Reimerswaal.

Sverre Kolman

Na het afronden van de Havo is Sverre Kolman in 2021 begonnen aan de opleiding Journalistiek aan de Hogeschool Utrecht. Zijn interesses liggen vooral in de wetenschap, technologie, kunst en cultuur.