De humanitaire crisis in Haïti houdt aan door het geweld van bendes

Haïti zit al jarenlang crisis door het aanhoudende bendegeweld. De bendes zijn niet tevreden met de huidige politieke omstandigheden. Dit resulteert in een crisissituatie voor de bevolking, waar meerdere mensen hun huidige woonsituatie moeten ontvluchten.

Het IOM (Internationale Organisatie voor Migratie) geeft op 9 maart aan dat 362,000 mensen in Haïti gevlucht zijn in eigen land. Dit is 15 procent meer dan in het begin van het jaar. Meer dan de helft hiervan, zeker 180,000, zijn kinderen. Ze laten wanneer het moet alles achter om een ander onderkomen te zoeken. De Leden van de VN-veiligheidsraad uiten diepe zorgen over de veiligheid en de humanitaire situatie in Haïti. Zij spreken zich uit tegen het grove geweld dat het eiland over gaat en de aanvallen op de gevangenissen en de belangrijke infrastructuur.

Een groot gedeelte van de bevolking verlaat hun onderkomen in haast, wat stress en nervositeit oplevert. Daar blijft het voor de bevolking niet alleen bij, de bevolking ondervindt veel geweld en verkrachtingen. Daarnaast blijven de Haïtianen vaak in overvolle opvangplekken. 84% van de bevolking die Port-au-Prince verliet deed dit wegens geweld en onveiligheid. 52% van de bevolking die op de vlucht deed dit met familie en een groot gedeelte van de gevluchte bevolking is voorgenomen zo lang als nodig is uit de hoofdstad te blijven.

De situatie betreffende de gezondheidszorg wordt naarmate de onrust aanhoudt steeds kritieker. Verschillende ziekenhuizen, waaronder Hôpital Universitaire d’Etat d‘Haïti (HUEH) and Saint François de Sales. Ziekenhuizen zijn niet alleen gedwongen gesloten, maar bijvoorbeeld Hôpital Saint Camille is vorige week aangevallen waarbij een voorraad zuurstof is meegenomen. Het centrum van Artsen zonder Grenzen is nog open voor spoedeisende hulp. De sluiting van de ziekenhuizen maakt dat er maar in beperkte mate zorg verleend kan worden aan de bevolking van Haïti.

Met het gebrek aan zorg, de grote hoeveelheid mensen op de vlucht en de aanhoudende onrust op het eiland geven de leden van de VN-veiligheidsraad aan dat het van belang is de inspanningen om humanitaire hulp aan de bevolking van Haïti te bieden te verdubbelen. Daarnaast zal ondersteuning, in de vorm van de Multinational Security Support (MSS), voor de Haïtiaanse nationale politie geboden worden om de orde in het land te herstellen. De VN-veiligheidsraad stelt ook dat het van belang is de orde zo te herstellen dat er in de toekomst eerlijke verkiezingen gehouden kunnen worden.

De beweegredenen van de bendeleden en wat voor invloed dit heeft op de bevolking van de Haïti wordt verder uitgelegd in de onderstaande reportage.