Precies jaar na de dood van Mahsa Amini opnieuw protesten in Iran

Beeld: Pexels.com

IRAN – Afgelopen weekend waren er opnieuw protesten in Iran, op de sterfdag van Mahsa Amini. Mahsa Amini was een Koerdisch-Iraanse vrouw die stierf op 16 september 2022 nadat ze was opgepakt door de zedenpolitie, ook wel IRGC (Islamic Revolutionary Guard Corps) of Iraanse Revolutionaire Garde. Ze werd gearresteerd omdat ze niet aan de overheidsnormen met betrekking tot de hoofddoek zou hebben voldaan.

Volgens de politie kreeg Mahsa op het bureau last van hartfalen, zakte ineen en overleed na twee dagen in coma. Echter verschenen er ook berichten van ooggetuigen en medegevangen dat Mahsa Amini zwaar was mishandeld. Daarnaast lekte er medische scans uit wat er toe leidde dat anderen beroerte en hersenbloeding diagnosticeerden.

De dood van Mahsa Amini leidde tot grootschalige protesten in Iran tegen het regime van grootayatollah Khomeini. Khomeini kwam aan de macht na de “islamitische revolutie” in 1978-1979. In eerste instantie werd in 1978 de dictatoriale, prowesterse sjah Mohammed Reza Pahlavi afgezet door een alliantie van linkse, liberale en religieuze groepen. Na het verdrijven van Pahlavi keerde Khomeini terug uit Frankrijk, waar hij destijds in ballingschap leefde en greep hij de macht.

Eenmaal aan de macht begon Khomeini het land in te richten naar het streven voor absolute macht voor de geestelijken. Het land werd ook officieel benoemd tot Islamitische Republiek Iran. Hierbij werd in mei 1979 de IRGC opgericht, de Iraanse Revolutionaire Garde, in eerste instantie als onderdeel van het leger. In tegenstelling tot het leger is de taak van het IRGC niet het beschermen van de soevereiniteit van het land ‘Iran’, maar juist de integriteit van de Islamitische Republiek.

Zo is de IRGC belangrijk in het neerslaan van protesten tegen het Islamitisch regime wat nog altijd van kracht is in Iran. Toch blijven mensen protesteren. Om beter te begrijpen waar deze mensen precies voor strijden is er gesproken met Carolien Roelants en Asefeh Eskandari.

Beluister hier de audioreportage over de recente protesten in Iran:

Mick van Dijk

Ik ben Mick van Dijk (23). Ik ben student Journalistiek aan de Hogeschol Utrecht. Hiervoor heb ik de opleiding tot mediavormgever afgerond. Als kind was ik altijd al nieuwsgierig en een enorme fan van sport en dan vooral voetbal. Het lijkt mij hartstikke leuk om als journalist in de sportwereld terecht te komen. Wedstrijdverslagen lijken mij supertof om te maken, maar ik denk ook dat ik het top vind om diep in de achtergrondverhalen te duiken.